Bostadsbidrag

Välj den här om du har en fråga som inte passar någon av de andra kategorierna. Du kan till exempel fråga om återbetalning av studielånet eller om hälsovårdsavgiften för högskolestuderande. Eller vad du ska göra om du blir sjuk, får ett barn eller det är dags för civiltjänstgöring eller militärtjänst.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Ny studerande

Bostadsbidrag

Oläst inlägg av Ny studerande » 01 aug 2020, 18:41

Hej! Kan jag ansöka om bostadsbidrag från augusti, när jag börjar hyra lägenheten och flyttar in då? Kommer isåfall bostadbidraget påverkas av lönen som jag får under augusti och september? Och ska jag fylla i att jag har lön eller inte när jag bara kommer ha lön i augusti och början av september?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Bostadsbidrag

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 03 aug 2020, 10:35

Hej Ny studerande!

Tack för din fråga.

Du kan ansöka om allmänt bostadsbidrag från augusti om du flyttar då och har ett hyresavtal som gäller senast från 1.8.2020.

När du ansöker om bostadsbidrag från 1.8.2020, så beaktas din inkomst för ett år framåt vid beräkningen, alltså för tiden 1.8.2020-31.7.2021. Inkomsterna beaktas antingen som fortlöpande inkomst eller som genomsnittlig inkomst. I ditt fall, om du har löneinkomster bara i augusti och september, men inga löneinkomster (eller mindre) från oktober och framåt, kan man beräkna bostadsbidraget utgående från en genomsnittlig inkomst.

Om du ansöker från 1.8.2020 och har löneinkomster ännu i augusti och september skall du i ansökan uppge att du har löneinkomster. Meddela dock som tilläggsuppgift hur länge du jobbar och fr.o.m. när dina inkomster upphör eller minskar. Ifall du jobbar vid sidan av studierna skall du göra en uppskattning om din månadsinkomst under studietiden.

Du hittar närmare information om hur inkomsterna beaktas i bostadsbidraget här: www.fpa.fi/hur-inkomsterna-inverkar-pa-bostadsbidraget

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!