Vuxenstudier

Välj den här om du har en fråga som inte passar någon av de andra kategorierna. Du kan till exempel fråga om återbetalning av studielånet eller om hälsovårdsavgiften för högskolestuderande. Eller vad du ska göra om du blir sjuk, får ett barn eller det är dags för civiltjänstgöring eller militärtjänst.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Kalle Nyfiken

Vuxenstudier

Oläst inlägg av Kalle Nyfiken » 31 aug 2020, 10:35

Hej FPA. Jag är en vuxen man som planerar att börja studera på heltid i januari 2021, nu är jag i en rehabiliteringsprocess och får tillsvidare stöd från ett arbetspensionsförsäkringsbolag.

Summan är brutto ungefär 1.600€/månad. Min fru arbetar heltid och förtjänar brutto 3.000€/månad och mitt barn (19 år) bor ännu hemma, han arbetar också heltid, dock med en låg lön (inom vårdbranschen).

Vad för stöd kan jag ansöka om? Är det möjligt att ansöka om studielån? Mina utgifter kan komma att bli resorna till och från skolan (med egen bil) och lunchen i skolan är ungefär 6€/dag samt diverse extra utgifter som kan vara relaterade till studierna (studierna är dock gratis, Axxell).

Bostadsstöd och utkomststöd är ju förstås uteslutet men tja, förslag? Varje liten extra euro är värdefull.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Vuxenstudier

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 01 sep 2020, 10:16

Hej Kalle Nyfiken!

Tack för din fråga.

Du kan ansöka om studiestöd från FPA när du studerar på heltid. Studiestödet består av studiepenning och statsborgen för studielån. Din frus eller sons inkomster påverkar inte ditt studiestöd.

Du hittar närmare information om studiestödet här: www.fpa.fi/studiestod

Eftersom du skall påbörja studier på andra stadiet kan du eventuellt också vara berättigad att få skolresestöd för dina resor till och från läroanstalten. Du hittar mera information om villkoren för skolresestöd här: www.fpa.fi/web/skolresestod

Du berättar att du är en vuxen man och är i en rehabiliteringsprocess och därför råder jag dig att utreda ifall du skulle uppfylla villkoren för någon av följande förmåner i stället för studiestöd:

Innan du ansöker om studiestöd från FPA kan du kontakta Sysselsättningsfonden för att utreda om du uppfyller villkoren för att få vuxenutbildningsstöd. Ifall du beviljas vuxenutbildningsstöd från Sysselsättningsfonden kan du inte samtidigt få studiepenning från FPA, men du kan ansöka om statsborgen för studielån i samband med vuxenutbildningsstöd från FPA.

I vissa fall kan arbetslöshetsförmån beviljas för s.k. frivilliga studier om studierna enligt Arbets- och näringsbyråns (TE-byråns) bedömning förbättrar din yrkesfärdighet och dina möjligheter på arbetsmarknaden och om övriga villkor för understöd av frivilliga studier uppfylls. Kontakta därför TE-byrån för att utreda möjligheten till arbetslöshetsförmån under studietiden. Om du beviljas arbetslöshetsförmån kan du inte samtidigt få studiestöd, d.v.s varken studiepenning eller statsborgen för studielån.

Jag hoppas att mitt svar ger den information du behöver och önskar dig lycka till med dina studier.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Kalle Nyfiken

Oläst inlägg av Kalle Nyfiken » 02 sep 2020, 08:07

Tack för svaret. Det ser mörkt ut, i praktiken är det som så att medan jag får rehabiliteringsstöd så är jag inte berättigad till något stöd för studier.

"Om du har andra förmåner

Du kan inte få studiestöd i följande situationer:

Du har studiestöd som betalas från ett annat land eller från Åland.
Du har vuxenutbildningsstöd. Du kan ändå få statsgaranti för studielån.
Du deltar i läroavtalsutbildning eller arbetskraftsutbildning.
Du har arbetslöshetsdagpenning eller arbetsmarknadsstöd.
Du tar ut alterneringsledighet och har alterneringsersättning.
Du har pension, pensionsstöd, avträdelseersättning eller avträdelsestöd. Familjepension hindrar dig inte från att få studiestöd, men pensionen räknas som inkomst vid inkomstkontrollen för studiestödet.
Du har rehabiliteringspenning för samma utbildning.
Du har rehabiliteringspenning på grund av arbetsolycksfall eller yrkessjukdom.
Du har full ersättning för inkomstbortfall vid rehabilitering som ersätts på grund av olycksfall.
Du fullgör bevärings- eller civiltjänst eller frivillig militärtjänst.
Du avtjänar frihetsstraff och studerar på straffanstalt.
Du har sjukdagpenning, partiell sjukdagpenning eller donationsdagpenning."

källa: https://www.kela.fi/web/sv/for-vem-om-d ... a-formaner

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 02 sep 2020, 10:12

Hej igen Kalle Nyfiken!

Det är riktigt att du inte kan få studiestöd om du får en annan förmån för dina studier.

Jag missförstod din fråga såtillvida att jag utgick från att du fr.o.m. januari 2021 när du börjar studera inte mera får stöd från arbetspensionsförsäkringsbolaget. Beklagar detta.

Du kan alltså beviljas studiestöd för dina studier heltidsstudier om du inte får en annan hindrande förmån.

Jag önskar dig en bra fortsättning på hösten.

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Kalle Nyfiken

Oläst inlägg av Kalle Nyfiken » 02 sep 2020, 14:01

Jag var kanske lite oklar, ber om ursäkt. Men nog skulle det löna sig för staten att ge lite pengar åt vuxna som planerar att börja studera, återbetalningen skulle vara given i form av skatter. Men tack så mycket för ingenting.