Studielånsavdrag

Välj den här om du har en fråga som inte passar någon av de andra kategorierna. Du kan till exempel fråga om återbetalning av studielånet eller om hälsovårdsavgiften för högskolestuderande. Eller vad du ska göra om du blir sjuk, får ett barn eller det är dags för civiltjänstgöring eller militärtjänst.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
EbbaBritta

Studielånsavdrag

Oläst inlägg av EbbaBritta » 01 okt 2020, 10:25

Hej.
Jag började studera våren 2012 och blev färdig hösten 2017. Jag har ett studielån på ca. 5600 (från min första examen BA MSc) och borde ha rätt till ett avdrag på 900. Jag studerar och arbetar nu utomlands men betalar redan av på lånet. Efter att jag är klar med mina studier kommer jag till Finland.
Min fråga är att hur fungerar det med avbetalningen och skatteavdraget. Om jag har kvar att betala av på lånet t.ex. 1000€ kommer avdraget fortfarande att gälla den summan jag har rätt till?
Eller om jag har betalat av den fulla summan, kan jag då ta ut skatteavdraget i efterhand?
Mvh.
Jag

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studielånsavdrag

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 01 okt 2020, 15:00

Hej EbbaBritta!

Tack för din fråga.

Jag utgår ifrån att du fått beslut om att du beviljats rätt till studielånsavdrag. I beslutet framgår summan av ditt studielånsavdrag.

När du beviljats rätt till studielånsavdrag lämnar FPA de uppgifter som behövs för skatteavdraget till skatteförvaltningen. FPA meddelar också skatteförvaltningen de avbetalningar som du gjort på ditt studielån. Du behöver inte själv göra någonting annat än betala av på ditt lån för att få avdraget.

Rätten till studielånsavdrag börjar året efter det då du tagit examen. Amorteringar som du gjort det år du avlagt examen eller tidigare inte berättigar till avdrag.

När du betalar av på studielånet minskar den skatt du ska betala med det belopp som motsvarar studielånsavdraget. Avdraget görs varje år på den skatt som betalas för det år då amorteringen görs. Förfarandet fortsätter tills ditt studielånsavdrag har förbrukats. Avdrag kan ändå göras under högst 10 år räknat från året efter det då du tog din examen.

Om amorteringarna på ditt studielån och studielånsavdraget sammanlagt är mer än ditt skattebelopp kommer Skatteförvaltningen att ta beloppen i beaktande vid beskattningen under kommande år. Du får skatteavdraget när du har tillräckligt med inkomster och skatter att betala.

Studielånsavdrag som FPA beviljat dig förblir oanvänt om
• du inte betalar skatter i Finland under de 15 år som följer efter ditt examensår eller
• om du inte betalar tillbaka ditt studielån till banken.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på hösten

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!