Vuxenstuderande, deltid

Välj den här om du har en fråga som inte passar någon av de andra kategorierna. Du kan till exempel fråga om återbetalning av studielånet eller om hälsovårdsavgiften för högskolestuderande. Eller vad du ska göra om du blir sjuk, får ett barn eller det är dags för civiltjänstgöring eller militärtjänst.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
JoannaS

Vuxenstuderande, deltid

Oläst inlägg av JoannaS » 11 jan 2021, 08:02

Hej!

Jag undrar om jag har rätt att söka något stöd från FPA i mina studier. Jag studerar till magister (ÅA, 120sp) vid sidan av mitt jobb, till studierna hör 4 veckors praktik. För praktikperioden måste jag ta tjänstledigt, betyder 1 månads lönebortfall - kan jag söka någon form av ersättning från FPA för detta?

Joanna

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Vuxenstuderande, deltid

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 11 jan 2021, 10:33

Hej JoannaS!

Tack för din fråga.

Eftersom du studerar för att avlägga en magisterexamen vid Åbo Akademi är dina studier sådana som berättigar till studiestöd.

Dock påverkar dina inkomster rätten till studiestöd. Om du lyfter studiestöd har du en personlig årsinkomstgräns för kalenderåret. Årsinkomstgränsen fastställs utgående från hur många månader du haft studiestöd under kalenderåret.

Om du skulle lyfta studiestöd endast en månad under kalenderåret 2021 är din årsinkomstgräns 23 554,- euro. Om din inkomst överskrider detta belopp har du alltså inte rätt till studiestöd.

Du hittar en tabell med inkomstgränserna beroende på antalet stödmånader under kalenderåret här: www.fpa.fi/studiestod-egna-inkomster

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!