Arbetslöshetsersättning efter avbrutna studier

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
ak95

Arbetslöshetsersättning efter avbrutna studier

Oläst inlägg av ak95 » 13 maj 2019, 11:41

Hej,

Jag avbröt mina studier vid ett universitet helt och hållet i januari 2019. Jag anmälde mig genast som arbetslös arbetssökande. Idag fick jag beslut från FPA att jag inte är berättigad till arbetslöshetsersättning av någon form, eftersom jag är under 25, uppfyller inte den sk. työssäoloehto och har ingen utbildning (endast gymnasie) och har avbrutit studierna utan orsak.

Nu har mina enda inkomster från januari varit bostadsbidrag och utkomststöd. Innebär detta nu att jag aldrig kan få arbetslöshetsersättning, inte i alla fall innan jag fyller 25? Nu är jag 23. Det låter helt dumt. Då är det ju ingen vits att jag är en arbetslös arbetssökande heller, eftersom jag inte ändå får något stöd från FPA för det?

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Arbetslöshetsersättning efter avbrutna studier

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 13 maj 2019, 15:48

Hej ak95!

Tack för din fråga.

Du har fått avslag på din ansökan om arbetslöshetsförmån eftersom du är under 25 år, saknar utbildning och inte uppfyller arbetsvillkoret. Det här betyder dock inte att du inte kan ha rätt till arbetslöshetsförmån innan du fyller 25 år.

Även om du som under 25 åring saknar rätt till arbetslöshetsförmån p.g.a. begränsningen gällande yrkesutbildningen, kan du ha rätt till arbetslöshetsförmån om du deltar i sysselsättningsfrämjande service.

Sysselsättningsfrämjande service ordnas av Arbets- och näringsbyrån (TE-byrån). Du kan kontakta TE-byrån för närmare information om olika former av sysselsättningsfrämjande service.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
ak95

Oläst inlägg av ak95 » 13 maj 2019, 16:00

Hej, tack för svaret. Jag förstår ändå inte varför jag då när jag gick ut gymnasiet fick arbetslöshetsersättning i nästan ett år, innan jag började studera på universitet? Varför var jag då berättigad till det, och inte nu, när det är så gott som samma situation?

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 14 maj 2019, 14:40

Hej igen ak95!

Utan att ha tillgång till ditt föregående beslut kan jag inte svara på vad skillnaden var förra gången jämfört med situationen nu.

Om du vill kolla upp vad som gjorde att du uppfyllde villkoret för att få arbetslöshetsförmånen efter att du gick ut gymnasiet kan du kontakta FPA:s telefonservice så kan vi närmare gå igenom din situation.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!