Fråga om bilagor till ansökan om arbetslöshetsförmåner.

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
asjo

Fråga om bilagor till ansökan om arbetslöshetsförmåner.

Oläst inlägg av asjo » 16 mar 2017, 12:47

Hej! Jag skall precis ansöka om arbetslöshetsförmåner, och undrar nu ifall det räcker med att min föredetta arbetsgivare fyller i blanketten TT4/TT4r, som hänvisas på denna sida: http://www.kela.fi/web/sv/till-vem_arbetsvillkoret

Jag har endast deltidsarbetat.

Behöver jag dessutom bifoga kopia av arbetsavtalet och lönespecifikation eller löneintyg?

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Fråga om bilagor till ansökan om arbetslöshetsförmåner.

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 16 mar 2017, 14:14

Hej asjo!

Tack för din fråga.

För att kunna få arbetslöshetsförmån skall du först och främst anmäla dig som arbetssökande till Arbets- och näringsbyrån (TE-byrån). Det har du också kanske redan gjort.

Själva ansökan om arbetslöshetsförmånen kan du fylla i antingen via e-tjänsten eller med ansökningsblankett TT 1r.

Om du ber din tidigare arbetsgivare fylla i blanketten TT 4r eller TT 4, borde det räcka som bilaga till din ansökan. Då behöver du inte lämna in arbetsavtal, lönespecifikationer eller löneintyg.

Ifall det vid handläggningen av din ansökan sedan skulle behövas några ytterligare uppgifter, tar handläggaren naturligtvis kontakt.

Hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
ancha

Uppfylla arbetsvillkoret eller arbetsmarknadsstöd?

Oläst inlägg av ancha » 25 sep 2018, 21:35

Hej, jag har varit på mammaledigt och före det jobbat många sommrar (minst 26 veckor) mellan studierna.Nu begärs intyg som jag inte längre hittar över var och när jag jobbat för att jag ska uppfylla arbetsvillkoret. Vad är skillnaden om jag inte orkar skaffa alla intyg utan skulle få arbetsmarknadsstöd istället? Har inte hört till någon fackförening. Påverkar sambons inkomster på arbetsmarknadsstödet?

Användarvisningsbild

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 26 sep 2018, 11:50

Hej ancha!

Eftersom du inte hör till någon fackförening eller arbetslöshetskassa kan du i stället vara berättigad att få grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd från FPA. Grunddagpenning och arbetsmarknadsstöd är två olika arbetslöshetsförmåner.

Om du har en arbetshistorik och uppfyller arbetsvillkoret, kan du få grunddagpenning.
- Grunddagpenningen påverkas inte av kapitalinkomster
- Grudndagpenning betalas för högst 400 dagar. Om din arbetshistorik är under 3 år, betalas grunddagpenning för högst 300 dagar.

Om du inte uppfyller arbetsvillkoret kan du eventuellt få arbetsmarknadsstöd.
- En eventuell väntetid kan begränsa rätten till arbetsmarknadsstöd i vissa situationer, t.ex. om du saknar yrkesutbildning.
- Arbetsmarknadsstödet är behovsprövat och både kapitalinkomster och övriga inkomster kan minska arbetsmarknadsstödet.
- Det finns ingen maximitid för utbetalningen av arbetsmarknadsstöd.

Efter att du fått grunddagpenning för maximitiden, kan du få arbetsmarknadsstöd om du fortfarande är arbetslös. Både när det gäller grunddagpenningen och arbetsmarknadsstödet beaktas dina egna förvärvsinkomster. Makens inkomster påverkar inte grunddagpenningen eller arbetsmarknadsstödet.

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
ancha

Oläst inlägg av ancha » 26 sep 2018, 18:29

Tack för svaret! Måste jag ändra ansökan/blanketten då jag satt att jag uppfyller arbetsvillkoret och nu inte längre har alla bilagor som ni kräver. Eller ändras det automatiskt till arbetsmarknadsstöd?

Användarvisningsbild

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 27 sep 2018, 15:11

Hej igen ancha!

Du behöver inte lämna in en ny ansökan. Ifall du inte lämnar in de uppgifter som begärts för att kontrollera om du uppfyller arbetsvillkoret och eventuellt skulle vara berättigad att få grunddagpenning, kontrollerar handläggaren nog rätten till arbetsmarknadsstöd i stället.

För att du skall få ditt beslut så fort som möjligt råder jag dig i alla fall att kontakta FPA:s kundbetjäning och meddela att du inte kan lämna in bilagorna, så att handläggningen av din ansökan inte i onödan fördröjs i väntan på uppgifter som du inte kommer att lämna in.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på hösten.