Frågor om arbetslöshetsförmåner och barn

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
Sireda

Frågor om arbetslöshetsförmåner och barn

Oläst inlägg av Sireda » 27 aug 2017, 18:14

Hej, jag är just nu vårdledig med ett barn som är 17 månader gammal, har tänkt vara vårdledit tills barnet är 2 år då jag helst inte vill lägga på dagis innan det. Men ekonomin början vara lite väl tajt. Får just nu vårdbidrag, underhållsbidrag ( pga faderskapet inte är fastställt ) bostadsbodrag och förståss barnbidrag.
- Kan man anmäla sig som arbetslös och få arbetslöshetsförmån och ändå ha sitt barn hemma tills man eventuellt får jobb ?
-Vilka förmåner får jag ha kvar om jag skulle anmäla mig som arbetslös?

Har haft arbetslöshetsförmån förut innan jag blev mammaledig och då va den ca 150 euro större än vårdbidraget jag får nu plus att man får tillägg om man har barn. Så rent ekonomiskt skulle det va bättre att va arbetssökande men vill somsagt ha mitt barn hemma så länge jag kan.

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Frågor om arbetslöshetsförmåner och barn

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 28 aug 2017, 13:49

Hej Sireda!

Tack för din fråga.

Din fråga är lite otydlig, eftersom du berättar att du är vårdledig, men ändå frågar du om möjligheten att ansöka om arbetslöshetsförmån. Om du är vårdledig betyder det ju att du har ett arbete att gå tillbaka till efter att vårdledigheten är slut. Menar du eventuellt att du inte har något arbete och att du för tillfället är hemma för att sköta ditt barn? Eller funderar du på att säga upp dig från ditt nuvarande jobb?

Du har rätt att få stöd för hemvård av barn så länge ditt barn är under 3 år och inte har en kommunal dagvårdsplats. Du kan alltså få stöd för hemvård av barn även om du skulle jobba så länge barnet inte är i kommunal dagvård.

För att få arbetslöshetsförmån krävs att du först och främst anmäler dig till Arbets- och näringsbyrån (TE-byrån) som arbetslös arbetssökande. Rätten till arbetslöshetsförmån förutsätter förstås också att du tar emot ett arbete som erbjuds dig. Ifall du inte tar emot ett arbete som du blir erbjuden kan TE-byrån ålägga dig en karens, alltså en tid som du inte har rätt till ersättning. Detsamma gäller ifall du utan orsak säger upp dig från en arbetsplats.

Ifall du hör till en arbetslöshetskassa ansöker du i första hand om arbetslöshetsdagpenning från kassan. Om du inte är medlem i någon arbetslöshetskassa kan du få grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd från FPA.

Hemvårdsstödet påverkar arbetslöshetsförmånen på så sätt att beloppet av hemvårdsstödet (vårdpenning, vårdtillägg) avdras från arbetslöshetsförmånen. Ett eventuellt kommuntillägg avdras inte.

Arbetslöshetsförmånen, barnavårdsstödet och underhållsstödet beaktas som inkomst i det allmänna bostadsbidraget.

Barnbidraget påverkar inte någon annan förmån.

Hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Sierda

Oläst inlägg av Sierda » 28 aug 2017, 18:20

Hej, tack för svar. Ja jag var arbetssökande hos te byråt i ca 1.5 år innan jag blev mammaledig, så är nu bara hemma och sköter barnet utan arbete som väntar mig efteråt då jag inte ville lägga honom på dagis som ~10mån gammal.

Vet också att man måste ta arbeten som erbjuds men i min situation har jag inte kunnat söka någon av de jag blev tillsagd att söka ( 2 st ) under dom 1.5 åren. Har inget körkort och bor också i en liten by utan bra bussförbindelser till andra orter osv därför har jag inte fått något jobb. Men undra mest över om jag kan vara arbetssökande , få arbetslöshetsersättning även om sonen är hemma? Och då alltså få arbetslöshetsersättning istället för vårdbidrag då han inte isåfall går på dagis. Hittar inga tydliga svar på den frågan så vände mig hit då detta är första barnet så har ingen aning om hur det fungerar med regler med barn och att vara arbetssökande och ersättning för det.
Mvh. S

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 29 aug 2017, 09:43

Hej igen Sierda!

Ja, du kan vara arbetssökande och få arbetslöshetsersättning fast sonen är hemma. Kontakta TE-byrån och anmäl dig som arbetslös arbetssökande. TE-byrån meddelar då till FPA fr.o.m. när du har rätt att få arbetslöshetsförmånen. Du måste förstås också lämna in en ansökan till FPA.

Om du beviljas arbetslöshetsförmån kan du antingen välja att behålla hemvårdsstödet och få en mindre arbetslöshetsförmån (se föregående svar) eller avsluta hemvårdsstödet och få full arbetslöshetsförmån. Ifall du bor på en ort som betalar kommuntillägg, lönar det sig att ha hemvårdsstödet i betalning, eftersom kommuntillägget inte dras av från arbetslöshetsförmånen.

Jag önskar dig lycka till med arbetssökandet.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!