Frivilliga studier med arbetslöshetsförmån

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
petraalexandra

Frivilliga studier med arbetslöshetsförmån

Oläst inlägg av petraalexandra » 14 aug 2018, 20:24

Mina 500 dagar som arbetslös blev fyllda den 18.7. Det här betyder att fr.o.m den 19.7 borde jag ansöka om arbetsmarknadsstöd. Jag har dessutom sökt mig till en utbildning och påbörjat mina studier igår, den 13.8. Jag har sökt mig till en utbildning, vilket enligt arbetskraftsbyrån var ett bra val eftersom jag torde vara berättigad arbetsmarknadsstöd under de här studierna. Vad jag undrar just nu är vad jag borde söka för stöd för svackan som uppstår efter 13.8? Eftersom mitt beslut inte kommit ännu, kan jag inte fr.o.m 13.8 fylla i "studerande", så vad ska jag göra? För det stämmer ju inte heller att jag inte gjort nånting?

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Frivilliga studier med arbetslöshetsförmån

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 16 aug 2018, 10:18

Hej petraalexandra!

Tack för din fråga.

Du skriver att du borde ansöka om arbetsmarknadsstöd fr.o.m. 19.7.

Ifall du ännu inte lämnat in ansökan om arbetsmarknadsstöd kan du göra det nu. TE-byrån skickar utlåtande till FPA där det först och främst framgår fr.o.m. när du är berättigad att få arbetsmarknadsstöd, men också när du inlett dina frivilliga studier.

Även om du ännu inte fått beslut om arbetsmarknadsstödet, skall du anmälan den verkliga situationen, d.v.s. att du studerar fr.o.m. 13.8.2018.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!