Arbetslös lönearbetare eller företagare

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
MalinSofia

Arbetslös lönearbetare eller företagare

Oläst inlägg av MalinSofia » 26 sep 2018, 21:56

Jag äger ett jordbruksföretag med min man men har på grund av sjukdom inte kunnat jobba inom företaget de senaste åren utan har haft ett lönearbete annanstans. Jag har nu blivit uppsagd från mitt lönearbete och tänkte söka om arbetslöshetsförmån.
Ska jag fylla i blankett TT 1r som en arbetslös lönetagare eller borde jag fylla i att jag även är delägare av ett företag? Jag antar att man inte kan fylla i att man är både och..
Jag har självklart anmält till TE-centralen att jag är delägare av företaget.

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Arbetslös lönearbetare eller företagare

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 28 sep 2018, 14:35

Hej MalinSofia!

Tack för din fråga.

Du har gjort alldeles rätt som meddelat TE-byrån att du är delägare av jordbruksföretaget.

Du skall också i din ansökan om arbetslöshetsförmån till FPA meddela om delägarskapet i företaget. Du kan i ansökan meddela att du är både arbetslös löntagare och företagare. Som tilläggsuppgift kan du i ansökan meddela samma uppgifter som du berättar här, alltså att du är delägare samt från och med när du inte själv mera jobbat i företaget.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!