Slutat skolan - Deltidsarbete

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
EmiliaEriksson5

Slutat skolan - Deltidsarbete

Oläst inlägg av EmiliaEriksson5 » 20 dec 2018, 15:55

Hej,

Jag har precis gått ut yrkeshögskolan och ska gå in i arbetslivet. Jag har fått anställning, men de har inte möjlighet att erbjuda mig heltid förrän i mitten av april. Före april har jag fått 20% deltidsarbete. Samtidigt som jag är nöjd över anställningen är jag orolig för hur jag kommer att klara mig ekonomiskt januari-april.

Eftersom jag har deltidsarbete kan jag väl inte söka heltidsarbete vid TE-kassan och utan det kan jag väl inte ansöka om arbetslöshetsstöd? Finns det några andra stöd jag kan ansöka om, utkomsstöd eller bostadsbidrag? Eller kan man ansöka om tillfälligt arbete vid TE-kassan?

Jag bor på Åland, gäller samma regler här eller borde jag ta kontakt med någon annan?

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Slutat skolan - Deltidsarbete

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 21 dec 2018, 15:11

Hej EmiliaEriksson5!

Tack för din fråga.

Eftersom du är bosatt på Åland måste ja be dig kontakta Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet (AMS) för att få information om eventuell rätt till arbetslöshetsförmån därifrån under den tid du endast har deltidsarbete.

Utkomststödet på Åland handhas av kommunen. Du kan vända dig till socialen i din hemkommun för att höra om villkoren för utkomststöd.

Beroende på din boendesituation och dina boendekostnader kan du ha rätt att få allmänt bostadsbidrag från FPA. Du hittar mera information om det allmänna bostadsbidraget här: www.fpa.fi/allmant-bostadsbidrag.

Ansökan om allmänt bostadsbidrag gör du enklast via e-tjänsten, alternativt med ansökningsblankett AT 1r.

Du är också välkommen att ringa FPA:s telefonservice eller besöka ditt lokala FPA-kontor så att vi närmare kan gå igenom din situation.

Vänliga hälsningar

Elisabeth |FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!