Avbryta studierna, arbetslös

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
fdstuderande

Avbryta studierna, arbetslös

Oläst inlägg av fdstuderande » 26 jan 2019, 23:15

Hej,

Jag avbröt mina universitetsstudier i början av januari. Innan detta har jag gått gymnasiet, har alltså inget yrke och uppfyller inte heller den sk töissäoloehto. Jag har alltså inte heller fått någon utbildning från universitetet (var där i två år).

Jag har redan anmält mig som arbetslös arbetssökande till TE-centralen. Jag undrar vad jag har rätt till för stöd? Bostadsbidrag vet jag att jag ska få. Jag får alltså inget studiestöd mera. Jag är osäker vilket stöd jag ska söka om. Hur mycket pengar får jag i månaden? Om, eller när, det blir karens, så måste jag väl få utkomststöd (jag har inga inbesparingar, egendom etc). Jag avbröt mina universitetsstudier eftersom jag inte klarade mig där och tänker nu söka arbete och fundera vad jag vill utbilda mig till senare. Jag är 23 år gammal.

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Avbryta studierna, arbetslös

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 28 jan 2019, 10:48

Hej fdstuderande!

Tack för din fråga.

Bra att du redan anmält dig som arbetslös arbetssökande till Arbets- och näringsbyrån (TE-byrån). Eftersom du saknar yrkesutbildning kan du få en väntetid innan du kan börja få arbetslöshetsförmån.

Om du bor självständigt ska du naturligtvis, precis som du själv nämner, ansöka om allmänt bostadsbidrag. Du kan dessutom vara berättigad till grundläggande utkomststöd.

Jag skulle vilja råda dig att kontakta FPA så fort som möjligt för att gå igenom din situation och vilka förmåner du kan vara berättigad att få. Du är välkommen att ringa FPA:s telefonservice eller besöka ditt närmaste FPA-kontor.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!