Stöd indraget

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
minna e

Stöd indraget

Oläst inlägg av minna e » 02 mar 2020, 14:39

Hej,

Jag glömde att delta i en obligatorisk mässa som Te-centralen bad mig närvara vid. Jag fick ett beslut från fpa att mitt stöd har indragits. Jag startade en ny aktiv arbetssökning vid te-tjänsterna omedelbart och i mina fpa e-tjänster står det att te-centralen anser att jag är återigen behörig till stöd och borde anmäla mina arbetslöshetsdagar 18.3. Så vilket är det? Måste jag först överklaga brevet från fpa där stödet blev indraget eller har jag återigen fått rätt till stöd eftersom jag fyllde i te-tjänstens jobbsökning?

h. Minna

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Stöd indraget

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 02 mar 2020, 16:27

Hej Minna!

Tack för din fråga.

Du behöver inte överklaga det beslut du fått från FPA.

Beroende på hur länge sedan det är sedan du fått din föregående utbetalning kan det räcka att du fyller i anmälan om arbetslöshetstid, alternativt kan du hamna att fylla i själva ansökan om arbetslöshetsförmån på nytt.

Ta gärna kontakt med FPA:s telefonservice så kan vi kolla vilka uppgifter du behöver lämna in.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!