Karenstid - arbetslös arbetstagare hos TE byrån

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
Tintteli

Karenstid - arbetslös arbetstagare hos TE byrån

Oläst inlägg av Tintteli » 01 apr 2020, 15:58

Har anmält mig till TE byrån som arbetslös arbetssökande arbetstagare i god tid före min permittering eftersom jag fått varsel 2 veckor innan permitteringen.
Nu undrar jag om, den tid före min permittering, ännu på jobb alltså, men anmäld hos TE byrån att jag kommer att bli permitterad. Tills den dag då jag faktiskt blir permitterad kan räknas som självrisktid?
Eller kan självrisktid enbart räknas ifrån den dagen man faktiskt är permitterad?
Och räknas självriskdagar på Lördagar och Söndagar trots att jag inte i vanliga fall jobbat på helger?

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Karenstid - arbetslös arbetstagare hos TE byrån

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 02 apr 2020, 14:35

Hej Tintteli!

Tack för din fråga.

Självrisktiden löper inte så länge du är i arbete även om du på förhand anmält dig till TE-byrån som arbetssökande. Självrisktiden börjar löpa från det att du verkligen är arbetslös/permitterad. Självrisktiden är 5 vardagar.

Läs mera om de tidsbundna ändringar p.g.a. coronapandemin som regeringen föreslår här: www.fpa.fi/aktuellt-regeringen-foreslar-andringar-i-arbetsloshetsformanerna

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Tintteli

Oläst inlägg av Tintteli » 02 apr 2020, 14:45

Tack för snabbt svar. Hur är det med med Lördag Söndag räknas de till karensdagar?
Blev permitterad 1.1.2020 och det är ju mitt i veckan.

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 03 apr 2020, 14:53

Hej igen Tintteli!

Självrisktiden är fem arbetslösa vardagar (måndag – fredag).

Karens innebär att TE-tjänster kan dra in din rätt till arbetslöshetsförmåner för viss tid om du vägrar ta emot ett arbete eller att delta i en utbildning som erbjuds dig. Närmare information om karens får du på webbplatsen TE-tjänster

Eftersom du skriver att du blivit permitterad 1.1.2020 vill jag också påminna om att den retroaktiva ansökningstiden för arbetslöshetsförmåner är 3 månader, så lämna in ansökan genast ifall du ännu inte gjort det.

Jag önskar dig ett trevligt veckoslut

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!