arbetslöshetsunderstöd för företagare/corona

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
mohman

arbetslöshetsunderstöd för företagare/corona

Oläst inlägg av mohman » 27 apr 2020, 15:54

Hej. I vilket skede kan jag lämna in ansökan om arbetsunderstöd för företagare? Har anmält mig till arbetsförmedlignen 14.4. Ansökan skulle gälla tiden f.o.m 16.3.20. dvs coronatiden. Vilka bilagor bör jag ha? Har öppet bolag inverkar det? Finns det möjlighet att ansöka bostadsstöd?

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: arbetslöshetsunderstöd för företagare/corona

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 28 apr 2020, 10:18

Hej mohman!

Tack för din fråga.

Du kan genast lämna in ansökan om arbetsmarknadsstödet för företagare via e-tjänsten. Skriv i ansökan att du ansöker fr.o.m. 16.3.2020. Inga bilagor behövs till ansökan, din egen uppskattning av inkomsten av företagsverksamheten räcker.

Mera information om den temporära arbetslöshetsförmånen för företagare hittar du här: hwww.fpa.fi/arbetsloshetsformaner-foretagare

Rätten till allmänt bostadsbidrag är beroende av bostadsbidragshushållets inkomster och boendeutgifter. Du kan lämna in en ansökan om allmänt bostadsbidrag via e-tjänsten.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!