Karenstid vid uppsägning

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
Dunhill

Karenstid vid uppsägning

Oläst inlägg av Dunhill » 06 maj 2020, 09:20

Hej
Jag har i flera år jobbat halvtid hos en arbetsgivare och har ett tillsvidare arbetsavtal. Jag tillhör inget fackförbund eller arbetslöshetskassa men har under åren jag jobbat halvtid ansökt om jämkad dagpenning från FPA och är arbetslös arbetssökande vid TE centralen.

P.g.a oegentligheter på arbetsplatsen som inte verkar gå att lösa så har jag börjat fundera på att säga upp mig och söka annat arbete. Om jag säger upp mig "bestraffas" jag då med karenstid för mitt arbetslöshetsunderstöd och isf hur länge blir jag utan ersättning? och om jag säger upp mig påverkar detta också ansökan/justering av mitt bostadsbidrag från FPA? och även rätten till eventuellt utkomststöd?

Mvh

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Karenstid vid uppsägning

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 06 maj 2020, 14:18

Hej Dunhill!

Tack för din fråga.

Karens betyder att en arbetssökande förlorar rätten till arbetslöshetsförmåner för en viss tid om hen handlat på ett klandervärt sätt arbetskraftspolitiskt sett. Uppsägning av ett arbetsförhållande utan giltig orsak kan leda till karens.

Arbets- och näringsbyrån (TE-byrån) är den myndighet som utreder och fastställer en eventuell karens. FPA betalar inte arbetslöshetsförmån för den karenstid som TE-byrån fastställt. Ifall karenstid fastställs kan du ansöka om arbetslöshetsförmån på nytt efter att karenstiden har löpt ut.

Kontakta TE-byrån för utredning av en eventuell karenstid i ditt fall.

Det allmänna bostadsbidraget mellanjusteras om inkomsterna ökar med minst 400 euro/månad eller minskar med minst 200 euro/månad jämfört med inkomsterna som beaktats i senaste beslut.

Det grundläggande utkomststödet är en förmån som beviljas i sista hand om inkomsterna och tillgångarna inte räcker till för de nödvändiga dagliga utgifterna. Alla dina/familjens disponibla inkomster och tillgångar inverkar på beloppet.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Dunhill

Oläst inlägg av Dunhill » 06 maj 2020, 16:29

Tack för svaren.

Kan man tolka svaren så att en karenstid som utdelats av TE centralen till följd av uppsägning av arbetsavtal utan gilti orsak ändå inte fråntar en rätten till bostadsbidrag och eventuellt utkomststöd?

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 07 maj 2020, 14:54

Hej igen Dunhill!

En eventuell karenstid påverkar inte rätten till övriga förmåner så länge villkoren för de övriga förmånerna uppfylls.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!