Arbetslös

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
Petra N

Arbetslös

Oläst inlägg av Petra N » 25 maj 2020, 09:37

Hej, jag har slutat mitt arbete på egen begäran och är nu arbetslös. Hur anmäler jag mig som arbetssökande till Fpa? Jag vet att karantäns tiden är 3 månader då man säger upp sig själv, Kan jag vara arbetsökande hos Fpa under den tiden? Ska jag söka arbetslöshetsersättning redan nu, fast jag vet att den inte blir godkänd?
Mvh Petra

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Arbetslös

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 26 maj 2020, 14:46

Hej Petra N!

Tack för din fråga.

Det är till Arbets- och näringsbyrån (TE-tjänster) du skall anmäla dig som arbetslös arbetssökande. Det skall du göra så fort som möjligt, eftersom karenstiden inte börjar löpa innan du anmält dig dit.

Om du hör till en arbetslöshetskassa skall du sedan ansöka om arbetslöshetsdagpenning från kassan. Ifall du inte är medlem i någon arbetslöshetskassa ansöker du om arbetslöshetsförmån från FPA. Lämna in ansökan även om du vet att det kommer att fastställas en tid utan ersättning, eftersom du kan vara berättigad till arbetslöshetsförmån trots karensen, om du får tillfälle att delta i någon sysselsättningsfrämjande service.

Läs mera om tid utan ersättning (karens) här: www.fpa.fi/tid utan ersättning

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!