Rörlighetsunderstöd

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
JobbISverige

Rörlighetsunderstöd

Oläst inlägg av JobbISverige » 20 jul 2020, 11:32

Hej!

Jag är arbetslös och får grunddagpenning från FPA sedan maj.
Nu har jag erbjudits jobb i Sverige.

Undrar nu om jag har möjlighet att söka om och få rörlighetsunderstöd för jobbet som är utomlands?
Jag är för tillfället bosatt i Jakobstad och jobbet finns i Umeå, så restiden är klart över 2 (3) timmar. Jobbet är en tillsvidare anställning på heltid.

Om det är möjligt att få rörlighetsunderstöd, spelar då det någon roll om jag skriver mig i Sverige (folkbokför mig där) eller behöver jag vara skriven i Finland under tiden jag får rörlighetsunderstöd?

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Rörlighetsunderstöd

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 21 jul 2020, 10:14

Hej JobbISverige!

Tack för din fråga.

Du kan ha rätt att få rörlighetsunderstöd om du flyttar på grund av arbete. Utbetalning av rörlighetsunderstöd hindras inte av att du inte längre efter att arbetet inletts är arbetslös arbetssökande och bosatt i Finland, förutsatt att du varit det innan du börjar jobba utomlands.

Jag råder dig att lämna in en ansökan om rörlighetsunderstöd, så att rätten till förmånen kan kontrolleras.

Du hittar mera information om rörlighetsunderstödet här: www.fpla.fi/rorlighetsunderstod.

På samma sida hittar du också länken till ansökningsblanketten under rubriken ’Så här ansöker du’.

Om du flyttar till Sverige skall du förutom flyttningsanmälan till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata även lämna in en anmälan om flyttning utomlands till FPA. Anmälan om flyttning utomlands gör du enklast via e-tjänsten.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!