När man börjar göra arbetsprövning

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
sair

När man börjar göra arbetsprövning

Oläst inlägg av sair » 15 sep 2020, 14:42

Hej, jag har nu varit arbetslös i ca 6 månader och fått grunddagpenning plus tillägg då jag är ensamstående med ett barn, Ska nu börja på arbetsprövning som ordnats via TE-Byrån. Dom sa att jag får samma stöd som jag får nu men jag måste fylla i att jag har arbetsprövning på vardagarna och arbetslös lördag och söndag, men jag tittade igenom alternativen man kan välja på blanketten man lämnar in varje månad och där fanns det inte att välja just arbetsprövning, Vilket av alternativen ska man anmäla när man fyller i blanketten angående om man har arbetat och vilka dagar osv? Finns ju tex Deltagit i sysselsättningsfrämjande service som avtalats med TE byrån..

Sedan också vad ska man välja på första sidan " Fortsättning av arbetslöshet Välj ett av nedan nämnda alternativ och klicka på Fortsätt. " finns ju arbetslösheten forstässer och Den sysselsättningsfrämjande service som jag avtalat med TE-byrån fortsätter och många andra alternativ men är osäker vilket man sedan ska välja i anmälan om arbetslöshetstid.

Mvh. Sair

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: När man börjar göra arbetsprövning

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 16 sep 2020, 10:54

Hej sair!

Tack för din fråga.

På första sidan väljer du ”Jag har börjat delta i den sysselsättningsfrämjande service som jag avtalat med TE-byrån” + datum (första gången) och sedan i fortsättningen väljer du ”Den sysselsättningsfrämjande service som jag avtalat med TE-byrån fortsätter”.

På följande sida väljer du ”Deltagit i sysselsättningsfrämjande service som avtalats med TE-byrån” de dagar du deltagit i arbetsprövningen.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!