korttidsjobb, osäkra arbetstider?

Valvoja: FPA | arbetslöshetsförmåner

Kirjoittaja hejhej 14 Touko 2018, 09:49
hej

har fått ett jobb som sträcker sig från den 15 till den 31 maj. Det är dock osäkert hur mycket jag faktiskt kommer att jobba under tiden då det handlar om ett timbaserat nollkontrakt. därför undrar jag nu över jämkat arbetsmknadstöd.

behöver jag göra någon skild anmälan eller ansökning för att kunna få det eller räcker det med en anmälan till TE- byrån att jag börjat jobba deltid?

om det visar sig att jag kommer att få tillräckligt med timmar för att mitt arbete skall räknas som heltidsarbete, behöver jag göra en skild anmälan om det, då mitt arbetskontrakt ju är över två veckor? eller avbryts min rätt till arbetsmarknadsstöd automatisk på basen av den arbetslöshetstid jag anmäler till FPA?
Kirjoittaja FPA | arbetslöshetsförmåner 14 Touko 2018, 13:18
Hej hejhej!

Tack för din fråga.

Meddela till TE-byrån att du börjar jobba deltid. Försäkra dig om att din arbetsansökan hålls i kraft.

Till FPA fortsätter du bara att lämna in anmälan om arbetslöshetstid som tidigare. I anmälan skall du meddela vilka dagar du jobbar och hur många timmar per dag. Till anmälan om arbetslöshetstiden skall du bifoga en kopia av dina lönespecifikationer.

På basen av din anmälan om arbetslöshetstid kontrolleras din rätt till jämkad arbetslöshetsförmån. Ifall du har turen att få så mycket arbetstimmar att din arbetslöshetsförmån helt avbryts, ska du genast när jobbet slutar, igen anmäla dig som arbetslös arbetssökande vid TE-byrån, så att du då på nytt kan börja få förmånen.

Jag önskar dig lycka till i ditt arbete.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!
Vastaa