Arbetslöshetsstöd

Vilka inkomster beaktas? Hur påverkas arbetslöshetsförmånerna av lön, kapitalinkomster eller sociala förmåner? Ställ frågor om hur olika inkomster inverkar på arbetslöshetsförmånerna.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
Lamiales

Arbetslöshetsstöd

Oläst inlägg av Lamiales » 28 dec 2020, 18:53

Hej,
Min fråga angår stöd och förmåner efter militären.
Jag har nyligen blivit hemförlåvad och planerar på att söka in till universitet med högskolornas andra gemensamma ansökan i mars. Förrän jag får en studieplats kommer jag att studera självständigt och gå privata kurser inför inträdesproven. Är jag då berättigad till några stöd eller förmåner fram tills jag har en studieplats?

Mvh,

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Arbetslöshetsstöd

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 29 dec 2020, 10:23

Hej Lamiales!

Tack för din fråga.

Ifall du inte har ett arbete, så råder jag dig att så fort som möjligt anmäla dig till Arbets- och näringsbyrån (TE-byrån) som arbetslös arbetssökande, samt ansöka om arbetslöshetsförmån. Ifall du är medlem i en arbetslöshetskassa ansöker du om arbetslöshetsdagpenning från din egen kassa. Om du inte hör till någon kassa kan du ansöka om arbetslöshetsförmån från FPA.

Beroende på din boendesituation kan du också ha möjlighet att få allmänt bostadsbidrag för dina boendekostnader.

När du sedan får studieplats och påbörjar dina studier kan du ansöka om studiestöd.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!