Extra inkomster

Vilka inkomster beaktas? Hur påverkas arbetslöshetsförmånerna av lön, kapitalinkomster eller sociala förmåner? Ställ frågor om hur olika inkomster inverkar på arbetslöshetsförmånerna.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
Ensampappa

Extra inkomster

Oläst inlägg av Ensampappa » 02 feb 2021, 23:05

Hej,

Hur mycket kan jag tjäna i extra inkomst (dvs inkomstgräns) om jag är ensamstående med två minderåriga barn? (4+8 år). Jag har chans att få arbeta några kvällar då och då men undrar hur det påverkar mina arbetslöshetsförmåner.

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Extra inkomster

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 04 feb 2021, 14:55

Hej Ensampappa!

Tack för din fråga.

Det s.k. skyddade beloppet, alltså den inkomst du kan ha utan att det påverkar din arbetslöshetsförmån, har tillfälligt höjt p.g.a. coronapandemin. Det betyder att t.o.m. 31.3.2021 är det skyddade beloppet

- 465 euro om din arbetslöshetsförmån betalas med 4 veckors mellanrum, eller
- 500 euro om arbetslöshetsförmånen betalas med en månads mellanrum.

Fr.o.m. 1.4.2021 är det skyddade beloppet

- 279 euro om din arbetslöshetsförmån betalas med 4 veckors mellanrum, eller
- 300 euro om arbetslöshetsförmånen betalas med en månads mellanrum.

Du kan fortfarande få arbetslöshetsförmån även om din inkomst är högre än de ovannämnda beloppen, men Ifall din inkomst är högre jämkas din arbetslöshetsförmån, alltså arbetslöshetsförmånen blir mindre. Grundregeln är att varje euro i lön som överskrider det skyddade beloppet minskar arbetslöshetsförmånen med 50 cent.

Du hittar närmare information om hur arbetslöshetsförmånen påverkas beroende på dina inkomster här: www.fpa.fi/jamkad-arbetsloshetsforman

Du kan också själv göra en uppskattning av din arbetslöshetsförmån med FPA:s räknare.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslösetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!