Firma i annat land paverkar stöd i Finland?

Valvoja: FPA | arbetslöshetsförmåner

Kirjoittaja Fundersam 17 Touko 2017, 21:54
Hej! Jag är finländare och jag och min familj planerar att flytta till Finland under sommaren. Vi funderar pa om det skulle vara en bra idé att starta en firma som fungerar pa internet, i det land vi bor nu i (utanför EU), för att min äkta hälft skulle kunna jobba med den medan visumet inte ännu är färdigt. Nu undrar jag om denna möjliga firma, ifall jag skulle vara delägare i den, (som ju inte skulle ha nagon stor inkomst i början atminstone) skulle paverka mina möjligheter till arbetslöshetsunderstöd eller andra sorters förmaner?
Kirjoittaja FPA | arbetslöshetsförmåner 18 Touko 2017, 09:16
Hej Fundersam!

Tack för din fråga.

För att ha rätt till olika sociala förmåner krävs vanligen att man är införsäkrad, alltså att man omfattas av den sociala tryggheten i landet. Detta skall först utredas när du och din familj flyttar till Finland.

Delägarskap i en utländsk firma kan eventuellt påverka rätten till arbetslöshetsförmån. Arbetskraftsmyndigheterna är dock den myndighet som utreder om du har rätt till arbetslöshetsförmån eller inte. Jag råder dig därför att kontakta Arbets- och näringsbyrån (TE-byrån ) för utredning om rätten till arbetslöshetsförmån.

Ta också kontakt med FPA:s center för internationella ärenden innan ni flyttar till Finland. Där handläggs den sociala tryggheten och samtidigt kan du få information om vilka sociala förmåner du och din familj kan vara berättigade till.

FPA:s center för internationella ärenden når du på tel. 020 634 0300.

Hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!
Vastaa