ATBETSAVTALETS GILTIGHET?

Vilka inkomster beaktas? Hur påverkas arbetslöshetsförmånerna av lön, kapitalinkomster eller sociala förmåner? Ställ frågor om hur olika inkomster inverkar på arbetslöshetsförmånerna.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
nailil

ATBETSAVTALETS GILTIGHET?

Oläst inlägg av nailil » 26 jan 2018, 10:08

HEJ
Jag bor på åland och är arbetslös, nu har jag jobbat en vecka på skärgårdsfärjorna i januari och den veckan har jag redovisat för, saken är den att jag får lön först 15.2 för den veckan och har inte fått ett löneintyg. Jag lämnade in in ansökan till ams för perioden 15.12-11.01. arbetsveckan var 2-9-1. med ansökan jag lämnade in fanns ett påskrivet arbetsavtal mellan rederiet och mig där det framkommer vad min lön kommer att vara, de betalar en enhetslön per dag så inga tillägg tillkommer, räknas detta underskrivna avtal som löneuppgifter för perioden eller måste jag begära något annat intyg från arbetsgivaren. Ams här på åland anser att det påskrivna arbetsavtalet inte räcker.

Användarvisningsbild
nailil

Re: ARBETSAVTALETS GILTIGHET?

Oläst inlägg av nailil » 26 jan 2018, 10:13

arbetsavtalets giltighet skall det naturligtvis stå

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: ATBETSAVTALETS GILTIGHET?

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 26 jan 2018, 13:39

Hej nailil!

Tack för din fråga.

Om AMS har meddelat dig att det arbetsavtal du inlämnat inte är tillräckligt, så är det säkert så. FPA kan inte ta ställning till vilka intyg eller andra handlingar en annan myndighet behöver.

Vänliga hälsningar

Elisabeth |FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
nailil

Oläst inlägg av nailil » 26 jan 2018, 13:54

tack för svaret, ville bara veta om ni skulle godtagit det

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 26 jan 2018, 14:45

Hej igen nailil!

FPA kan i undantagsfall betala ut arbetslöshetsförmån innan löneintyg/-specifikation inlämnats. Du kan läsa närmare om i vilka situationer det kan vara möjligt på FPA:s hemsida under rubriken ’Förskottsbetalning’ här: www.fpa.fi/nar-du-far-arbete

En eventuell förskottsbetalning av arbetslöshetsförmån från FPA tas ställning till separat från fall till fall på basen av ansökan.

Om det arbetsavtal du inlämnat till AMS skulle ha varit tillräckligt för en förskottsbetalning från FPA är onödigt att spekulera i eftersom din arbetslöshetsförmån utbetalas från AMS och inte från FPA.

Hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!