Dagpenning vid deltidsarbete

Vilka inkomster beaktas? Hur påverkas arbetslöshetsförmånerna av lön, kapitalinkomster eller sociala förmåner? Ställ frågor om hur olika inkomster inverkar på arbetslöshetsförmånerna.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
osterbotten

Dagpenning vid deltidsarbete

Oläst inlägg av osterbotten » 30 sep 2018, 11:28

Jag arbetar oregelbundet deltidsarbete, vilket aldrig överstiger 75%, dock så att fredagarna alltid är lediga. Kan jag då söka full dagpenning för 1 dag /vecka?

h. Jag

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Dagpenning vid deltidsarbete

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 01 okt 2018, 15:09

Hej osterbotten!

Tack för din fråga.

Du kan få jämkad arbetslöshetsförmån om du jobbar deltid och din arbetstid är högst 80 % av full arbetstid inom branschen. En förutsättning är att du fortsättningsvis är anmäld som arbetslös arbetssökande hos TE-byrån och söker heltidsarbete.

När du lämnar in din anmälan om arbetslöshetstid, skall du meddela vilka dagar du jobbar och hur många timmar per dag, samt skicka in dina lönespecifikationer som bilaga.

Den inkomst som överstiger det skyddade beloppet om 300 euro/mån (279 euro/4 veckor) minskar på arbetslöshetsförmånens belopp så, att varje euro du får i lön minskar arbetslöshetsförmånen med 50 cent.

Arbetslöshetsersättningen betalas alltså inte till fullt belopp för de dagar du inte jobbar, utan förmånen jämkas beroende på din inkomst under perioden.

Du hittar mera information om jämkad arbetslöshetsförmån här: www.fpa.fi//nar-du-far-arbete.

Med beräkningsprogrammet kan du själv också räkna hur inkomsterna påverkar arbetslöshetsförmånen.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!