Arbetslöshetsförmåner med deltidsjobb?

Vilka inkomster beaktas? Hur påverkas arbetslöshetsförmånerna av lön, kapitalinkomster eller sociala förmåner? Ställ frågor om hur olika inkomster inverkar på arbetslöshetsförmånerna.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
Gifu

Arbetslöshetsförmåner med deltidsjobb?

Oläst inlägg av Gifu » 12 feb 2019, 15:42

Hej,

Jag har ett deltidsjobb där jag tjänar ca 550 euro/månad. Jag får bostadsbidrag som nästan täcker min hyra. Kan jag anmäla mig som arbetslös trots att jag har detta deltidsjobb för att på det sättet få stöd? Och om inte, vilket stöd borde jag söka?

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Arbetslöshetsförmåner med deltidsjobb?

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 13 feb 2019, 14:41

Hej Gifu!

Tack för din fråga.

Det är möjligt att få arbetslöshetsförmån även om du arbetar deltid. Ett villkor är att du anmäler dig till Arbets- och näringsbyrån (TE-byrån) som arbetssökande och att du söker heltidsarbete.

När du jobbar deltid (högst 80 % av normal arbetstid för heltidsarbete inom branschen) kan du få jämkad arbetslöshetsförmån. Dina förvärvsinkomster som överskrider det skyddade beloppet på 300 euro beaktas då arbetslöshetsförmånen beräknas.

Ifall du är medlem i en arbetslöshetskassa skall du i första hand ansöka om arbetslöshetsdagpenning från din kassa. Om du inte hör till någon arbetslöshetskassa kan du ansöka om arbetslöshetsförmån från FPA.

Du hittar mera information om jämkad arbetslöshetsförmån här: www.fpa.fi/jamkad-arbetsloshetsforman.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
ninja19

Oläst inlägg av ninja19 » 19 feb 2019, 12:12

Hej! Tidigare har FPA frågat mig om glasögon, vilket jag inte har haft senaste åren bl.a pga. ekonomin. Gäller samma möjlighet till stöd för kontaktlinser? Dvs kan jag få ersättning för dem samt hur går jag till väga för att ansöka om ekonomiskt stöd för den saken? Eller gäller det endast glasögon?

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 19 feb 2019, 15:16

Hej ninja19!

Jag har flyttat din fråga till spalten Fråga om utkomststöd >> Vilka utgifter täcker utkomststödet?. Du kommer direkt till frågan här.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!