Påverkar föräldrarnas inkomster

Vilka inkomster beaktas? Hur påverkas arbetslöshetsförmånerna av lön, kapitalinkomster eller sociala förmåner? Ställ frågor om hur olika inkomster inverkar på arbetslöshetsförmånerna.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
anvandare

Påverkar föräldrarnas inkomster

Oläst inlägg av anvandare » 10 maj 2019, 13:47

Påverkar föräldrarnas inkomster min arbetslöshetsersättning
när jag bor hos dem. Är 24 år med yrkesutbildning.

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Påverkar föräldrarnas inkomster

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 10 maj 2019, 15:09

Hej anvandare!

Tack för din fråga.

Om du bor hos dina föräldrar kan föräldrarnas inkomster eventuellt påverka din arbetslöshetsförmån.

Ifall arbetsvillkoret uppfylls påverkar inte föräldrarnas inkomster, men om du inte uppfyller arbetsvillkoret och inte heller deltar i någon sysselsättningsfrämjande verksamhet kan föräldrarnas inkomster påverka arbetsmarknadsstödet när du bor hemma hos dem.

Du kan läsa mera om hur föräldrarnas inkomster påverkar arbetsmarknadsstödet här: www.fpa.fi/arbetsmarknadsstodet-behovsprovat.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
anvandare

Oläst inlägg av anvandare » 18 maj 2019, 21:28

Hur uppfyller jag arbetsvillkoret så att mina föräldrars inkomster inte beaktas?

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 20 maj 2019, 14:38

Hej anvandare!

Tack för din fråga.

Du uppfyller arbetsvillkoret för löntagare om
• du har varit i lönearbete minst 26 veckor (ca 6 mån.) under de 28 månader (granskningsperioden) som föregick arbetslösheten
• din arbetstid har varit minst 18 timmar per vecka. Om inget kollektivavtal finns ska din lön ha varit minst 1 211 euro/månad (år 2019) eller 1 189 euro/månad (år 2018).

Som företagare uppfyller du arbetsvillkoret om
• du har arbetat som företagare i minst 15 månader under de 48 månader som föregick arbetslösheten
• din arbetsinkomst enligt FöPL, LFöPL eller ArPL uppgår till sammanlagt minst 1 068 euro per månad (år 2019) eller 1 048 euro per månad (år 2018)

Företagsverksamhet som fortgått i minst 4 månader beaktas i arbetsvillkoret.
I arbetsvillkoret för företagare beaktas utöver företagsverksamhet också arbete som räknas in i arbetsvillkoret för löntagare som utförts under de föregående 28 månaderna.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!