Efter 200 dagar av sysselsättande service

Ändras arbetslöshetsförmånens belopp om man deltar i sysselsättningsfrämjande åtgärder? Hur påverkas arbetslöshetsförmånen om man är frånvarande från sysselsättningsfrämjande service? Ställ frågor om sysselsättningsfrämjande service.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
9867643

Efter 200 dagar av sysselsättande service

Oläst inlägg av 9867643 » 11 jun 2020, 17:54

Jag studerar finska som en sysselsättningsfrämjande service och har avtal med TE-byrån och snart har det gått 200 dagar sen jag började med kursen vilket innebär att den (lilla) extra ersättningen jag får (ca 9e/dag) försvinner. Jag kommer dock att fortsätta studera finska och i avtal med TE-byrån, behovet av den extra ersättningen finns ju kvar då jag t.ex. åker buss dagligen till skolan. Vad finns det för alternativ till den sysselsättningshöjande delen?

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Efter 200 dagar av sysselsättande service

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 12 jun 2020, 10:36

Hej 9867643!

Tack för din fråga.

Kostnadsersättningen på 9 euro kan betalas så länge du deltar i den sysselsättningsfrämjande servicen och har resekostnaderna.

Det är endast arbetslöshetsförmånens förhöjningsdel på 4,79 e/dag (2020) som kan betalas för högst 200 dagar.

Övriga förmåner du kan vara berättigad till är allmänt bostadsbidrag och som sistahands förmån grundläggande utkomststöd.

Läs mera om allmänt bostadsbidrag här: www.fpa.fi/allmant-bostadsbidrag

och grundläggande utkomststöd här: www.fpa.fi/utkomststod

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!