Bilagor till ansökan

Ändras arbetslöshetsförmånens belopp om man deltar i sysselsättningsfrämjande åtgärder? Hur påverkas arbetslöshetsförmånen om man är frånvarande från sysselsättningsfrämjande service? Ställ frågor om sysselsättningsfrämjande service.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
aspelins

Bilagor till ansökan

Oläst inlägg av aspelins » 31 maj 2018, 11:46

Hej!
Jag har deltagit i frivilliga studier som jag avtalat om med TE-toimisto. Jg har härtill fått dagpenning från PAM men uppnådde mina 500 dagar 28.5.2016. Jag var i kontakt med TE-byrån och de flyttar mitt utlåtande till FPA idag. Jag ansökte just orätt till arbetsmarknadsstöd, men i och med att jag inte har en yrkeshögskoleexamen eller högskoleexamen så stod det att väntetiden kan bli 21 veckor. Stämmer detta då jag under tiden 11.09.2016 fram till 12.9.2018 fortsättningsvis håller på med mina frivilliga studier? Detta framgår tydligt i min ansökan. Det bads också om bilagor över utfört arbete under denna tid, men jag har inte arbetat(förutom några veckor i september-oktober 2016), så jag förstår inte vad jag skall skicka för bilagor. Hoppas du kan hjälpa mig med detta. Jag har en familj på fem personer så vi klarar inte av långa avbrott i inkomsterna.

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Bilagor till ansökan

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 31 maj 2018, 12:57

Hej aspelins!

Tack för din fråga.

Ingen väntetid tillämpas om du får arbetsmarknadsstöd direkt efter att maximitiden för arbetslöshetsdagpenning (grunddagpenning eller inkomstrelaterad dagpenning) har uppnåtts www.fpa.fi/vantetid-for-personer-som-saknar-utbildning.

Jag råder dig att kontakta FPA:s telefonservice nr 020 692 230, må - fre kl. 9-16, så kan vi gå igenom uppgifterna i din ansökan.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!