när kan jag söka bostadsbidrag? arbetsläshetsbidrag?

Valvoja: FPA | arbetslöshetsförmåner

Kirjoittaja plutten 16 Heinä 2018, 17:25
fick ett kortare jobb från den 15.5 2018 jobbet arbetet var av nollkaraktär men jag jobbade trots det så mycket att såväl mitt bostadsbidrag som mitt arbetsmarknadstöd upphörde. dessutom blir jag tvungen att betala tillbaks bostadsbidraget för juli månad. Nu fick jag dock idag meddelande om att idag (16.7 2018) var min sista arbetsdag.

så nu undrar jag när jag kan söka nytt bostadsbidrag. måste jag vänta att alla mina löner har betalats ut? dvs när räknar ni det som inkomst, när den betalas ut eller när den har införtjänats? kan jag söka om retroaktivt bostadsbidrag för juli månad då mina inkomster sjunker redan nu?

vidare undrar jag om jag behöver vänta på te-byråns utlåtande innan jag kan söka om arbetslöshetsförmåner från fpa eller kan jag skicka in min ansökan redan nu?
Kirjoittaja FPA | arbetslöshetsförmåner 17 Heinä 2018, 10:40
Hej plutten!

Tack för din fråga!

Du kan eventuellt ha rätt till bostadsbidrag i juli. Då beaktas dina löneinkomster du haft i juli (01.07-16.07) samt arbetslöshetsförmånen. Du bör då bifoga lönespecifikationen. Du kan skicka in ansökan redan nu och bifoga lönespecifikationen senare.

Ifall du väljer att söka fr om 01.08 så beaktas endast arbetslöshetsförmånen som inkomst.

Angående arbetslöshetsförmånen så behöver du inte vänta på TE-byråns utlåtande med att skicka in ansökan. FPA kan dock inte göra något beslut innan vi fått utlåtandet.

Önskar dig en trevlig fortsättning på sommaren!

Tina | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!
Vastaa