Arbetslöshötsförmåner och bostadsbidrag

Hur söker man bostadsbidrag? Vilka bilagor behövs för ansökan? Ställ frågor och diskutera bostadsbidrag under arbetslöshetstid.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
Chl1

Arbetslöshötsförmåner och bostadsbidrag

Oläst inlägg av Chl1 » 04 maj 2020, 17:18

Hej,

Undrar ifall jag måste justera mitt bostadsbidrag då jag blivit beviljad arbetsmarknadsstöd från och med 16.3. Mitt föregående bostadsbidragsbeslut baserar sig på den minsta föpl nivån. Inkomsterna har alltså varken stigit med 400€ eller sjunkit med 200€. Nu är jag i en situation där min företagsverksamhet eventuellt börjar igen den 15.5.

Måste jag nu göra en justering (så att bostadsbidraget baserar sig på arbetsmarknadsstödet) för att sedan om två veckor pånytt göra en ansökan (som baserar sig på föpl nivån som i nuvarande beslut tagits i beaktande?)

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Arbetslöshötsförmåner och bostadsbidrag

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 05 maj 2020, 10:31

Hej Chl1!

Tack för din fråga.

Det allmänna bostadsbidraget mellanjusteras inte p.g.a. ändrade inkomster om inkomsterna inte ökar med minst 400 euro/månad eller minskar med minst 200 euro/månad jämfört med inkomsterna i det föregående beslutet. Du behöver således inte lämna in en mellanjusteringsansökan om förändringen i inkomsterna är mindre än så.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!