Bostadsbidrag för egen lägenhet

Hur söker man bostadsbidrag? Vilka bilagor behövs för ansökan? Ställ frågor och diskutera bostadsbidrag under arbetslöshetstid.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
Antonia

Bostadsbidrag för egen lägenhet

Oläst inlägg av Antonia » 29 aug 2018, 16:33

Hej!
Jag är studerande och har nyligen köpt en egen lägenhet och vill ansöka om bostadsbidrag för att betala vederlaget. Jag har lånat pengar av min pappa till lägenheten, och nu undrar jag hur det påverkar mina möjligheter till bostadsbidrag om mitt lån är amorteringsfritt och räntefritt de första åren.

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Bostadsbidrag för egen lägenhet

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 30 aug 2018, 15:05

Hej Antonia!

Tack för din fråga.

Bostadsbidrag kan beviljas även för en aktielägenhet. Bostadsbidragets storlek beror på

- antalet vuxna och barn i hushållet
- i vilken kommun bostaden är belägen
- det totala beloppet av hushållets bruttomånadsinkomster

Som boendeutgifter i fråga om aktielägenhet godkänns underhålls- och finansieringsutgifter för bostaden, d.v.s.

- vederlag
- vatten och uppvärmningskostnader som betalas separat
- 73 % av de månatliga räntorna på personliga lån som tagits för anskaffning och ombyggnad av bostaden.

FPA godkänner låneräntor som boendeutgifter endast då lånet har beviljats av ett kreditinstitut som står under offentlig tillsyn, som till exempel:

• staten
• en kommun
• en församling
• en bank
• en försäkringsanstalt
• en hypoteksförening
• en pensionsstiftelse
• en pensionskassa.

I ditt fall kan som boendeutgift, när du ansöker om allmänt bostadsbidrag, således beaktas endast vederlaget och eventuella vatten- och uppvärmningskostnader.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!