Joustava hoitoraha

Valvoja: Kela-Kerttu

Kirjoittaja Vieras 30 Heinä 2018, 18:23
Hei!

Olen palaamassa töihin hoitovapaalta nyt syksyllä. Työaika on vain 50%, mutta olen joka toinen viikko töissä 5 päivää ja joka toinen viikko vapaalla. Työnantajani ei pysty järjestämään niin, että työaikani jäisi joka viikko alle tuon 22,5h. Pystynkö siis saamaan joustavaa hoitorahaa (241,19€kk)?
Kirjoittaja Kela-Kerttu 31 Heinä 2018, 10:13
Hei!

Jos työaikasi on haetulla ajalla keskimäärin enintään 22,5 h viikossa tai 60 % kokoaikatyön työajasta, voit saada korkeampaa joustavaa hoitorahaa (241,19 €/kk). Jos työaika on yli tämän, mutta enintään 30 h viikossa tai 80 % kokoaikatyön työajasta, voit saada alempaa hoitorahaa (160,80 €/kk).

Hakemuksesi liitteeksi tarvitaan työnantajan todistus työajasta.

Aurinkoisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Kirjoittaja VilTin 07 Elo 2018, 12:24
Hei!

Olen ollut kotihoidontuella kotona ja nyt aloitan työllistymistä edistävän kuntoutuksen. Minulla on 1 ja 4 vuotiaat lapset ja ovat viikon aikana yhteensä 12h päiväkodissa, muuten hoidan niitä kotona. Voinko saada joustavaa hoitorahaa kun en varsinaisesti ole PALKKAtyössä vaan kuntoutuksen edistymisessä?
Kirjoittaja Kela-Kerttu 07 Elo 2018, 14:00
Hei VilTin!

Joustavan hoitorahan edellytys on, että hakija on töissä työ- tai virkasuhteessa. Jos näin ei kohdallasi ole, ei sinulle tule oikeutta joustavaan hoitorahaan.

www.kela.fi/joustava-hoitoraha

Ystävällisesti
Kela-Kerttu
Kirjoittaja Kela-Kerttu 08 Elo 2018, 09:37
Hei Sanna00!

Joustavaan hoitorahaan ei ole oikeutta, jos työaika ylittää 30 tuntia viikossa. Viikkojen välillä voi olla vaihtelua, eli jonain viikkona voit tehdä enemmän töitä, kun vain nämä tehdyt ylityöt sitten tasaantuu ja keskimäärin laskettuna sinun työaikasi ei ylitä tuota 30h/viikossa.

Jos työaikasi ylittyy, siitä tulisi ilmoittaa Kelaan, jotta etuuden määrä ja saamisen edellytykset voidaan tarkistaa.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kirjoittaja Vieras 10 Elo 2018, 11:51
Hei!
Minulla on samanlainen tilanne kuin Sanna00:lla. Kysyn vielä tarkennuksena, millä aikavälillä ylitöiden pitää tasaantua? Käykö esim. että jossain kuussa teen enemmän töitä, mutta vastaavasti seuraavassa kuussa olen enemmän vapaalla.
t. Laura

Kela-Kerttu kirjoitti:Hei Sanna00!

Joustavaan hoitorahaan ei ole oikeutta, jos työaika ylittää 30 tuntia viikossa. Viikkojen välillä voi olla vaihtelua, eli jonain viikkona voit tehdä enemmän töitä, kun vain nämä tehdyt ylityöt sitten tasaantuu ja keskimäärin laskettuna sinun työaikasi ei ylitä tuota 30h/viikossa.

Jos työaikasi ylittyy, siitä tulisi ilmoittaa Kelaan, jotta etuuden määrä ja saamisen edellytykset voidaan tarkistaa.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kirjoittaja Kela-Kerttu 10 Elo 2018, 14:21
Hei!

Työajan tulisi tasoittua hakemallasi ajalla. Jos esimerkiksi haet joustavaa hoitorahaa 3 kuukaudeksi, tulisi työaika olla kyseisenä aikana keskimäärin enintään 30 h viikossa tai 80 % kokoaikatyön työajasta. Tuon 3 kuukauden aikana työaika voi siis vaihdella kunhan keskimäärisesti se on sallituissa rajoissa.

Terkuin
Kela-Kerttu
Kirjoittaja Vieras 13 Elo 2018, 10:48
Hei,

Voiko äiti hakea joustavaa hoitorahaa ajalle jolloin lapsen isä on isyysvapaalla? Olen palannut työhön 6.8. ja teen vuoden loppuun 80% työaikaa. Lapsen isä on isyysvapaalla 17.9. saakka. Voinko hakea joustavaa hoitoraa 6.8. lähtien vai vasta isän isyysvapaan päättymisestä? Lapsi siirtyy tuolloin kunnalliseen päivähoitoon.
Kirjoittaja Kela-Kerttu 13 Elo 2018, 14:42
Hei!

Mikäli vanhempainrahakautesi on päättynyt, voit kyllä hakea joustavaa hoitorahaa jo 6.8 alkaen. Puolisosi isyysvapaa ei ole tälle esteenä.

Toinen vanhempi voi saada samasta lapsesta joustavaa hoitorahaa, vaikka toinen vanhemmista saa lapsesta isyysrahaa. Edellytyksenä tietenkin, että työaikaa koskevat edellytykset täyttyvät.

Ystävällisesti
Kela-Kerttu
Vastaa