Työttömyys ja kotihoidontuki

Valvoja: Kela-Kerttu

Kirjoittaja Vieras 21 Touko 2018, 14:43
MMMMMMMMMMM kirjoitti:Hei!
Työskentelen opetusalalla. Minulla on työpaikka tiedossa ensi syksyksi. Vanhempainvapaani loppui juuri (tiedän, hoitovapaa olisi pitänyt jo hakea...). Mutta mietin, että kannattaako minun hakea kesäksi kotihoidontukea vaiko ansiosidonnaista työttömyyskorvausta? Onko minun mahdollista olla työtön, vaikka olen kotona lapsen kanssa? Vai pitääkö minun olla kotihoidontuella niin kauan, kunnes työni alkaa? Kesällähän tuskin opetustöitä on tarjolla...

Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

Voi hakea molempia etuuksia ollessaan kotona lapsen kanssa. Kotihoidontuki vähennetään mahdollista kuntalisää lukuunottamatta ansiosidonnaisesta etuudesta, mutta eläkettä kertyy kotihoidontuesta suhteessa enemmän: https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-e ... -elaketta/. Eläkekertymä on siis parempi, jos saa molempia etuuksia samaan aikaan kuin jos nostaa pelkkää työttömyyskorvausta.
Kirjoittaja Vieras 21 Touko 2018, 14:51
Jenniw kirjoitti:Hei, miten on? Olen kotona hoitamassa lasta. Saan kotihoidon tukea ja liitolta ansiopäivärahaa. Täytyykö minun ottaa työ vastaan, jos minulle sellaista tarjotaan? Ymmärsin jostain, että minun ei tatvitsisi ottaa työtä vastaan, koska hoidan lastani. Ihmettelen suuresti.

TE-toimiston työtarjoukset tarkoittavat yleensä sitä, että he tarjoavat paikkaa, johon täytyy jättää työhakemus. Jos TE-toimiston osoittamaan paikkaan työhakemuksen jättämisestä kieltäytyy, voi menettää määräajaksi oikeuden työttömyyskorvauksiin. TE-toimiston osoittamisen paikkojen työhakemuksista kuitenkaan aika harvoin ainakaan kovin nopeasti ihan oikeaa työpaikkaa seuraa, jos työtä joku ei oikeasti halua. Jos työhakemuksen tekemisen jälkeen ihan oikeata työtä tarjotaan, niin työttömyysetuuden maksua ei yleensä jatketa, jos TE-toimisto saa tietää henkilön kieltäytyneen tarjotun työn vastaanottamisesta. Kotihoidontuen maksu jatkuu, vaikka työttömyysetuuden menettäisikin.
Kirjoittaja Kela-Kerttu 22 Touko 2018, 08:46
Hei Jenniw!

Asia menee kuten nimimerkki Vieras jo kirjoittikin.

Jos TE-toimisto tarjoaa sinulle töitä ja kieltäydyt siitä, niin silloin saat mahdollisesti karenssia työttömyysetuuteen. Kotihoidon tukea maksetaan kuitenkin normaalisti tältäkin ajalta.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Kirjoittaja Lapsellinen12345789 28 Elo 2018, 15:31
Hei.
Onko mieheni mahdollista saada kotihoidontukea ja opiskella, kun itse ilmoittautuisin työttömäksi työnhakijaksi ja saisin työttömyysetuutta?
Meillä 2-vuotias lapsi, joka olisi siis mummon, mieheni tai välillä myös minun hoidettavana kotona? Minä olisin siis työttömyystuella työnhakijana. Kuinka siis kelalle selvittää että hoitaja joko mummo tai mieheni? Tulkitseeko kela minun hoitavan lasta? Eli onko mieheni mahdollista saada kotihoidontukea ja minun samaan aikaan työttömyystukea?
Kirjoittaja Kela-Kerttu 29 Elo 2018, 10:08
Hei Lapsellinen12345789!

Puolisosi on mahdollista hakea kotihoidon tukea ja ilmoittaa hakemuksessa pääasialliseksi hoitajaksi joko itsensä tai isovanhemman, sen mukaisesti kumpi pääasiallinen hoitaja on.

Kuitenkin tilanteessa, jossa kotihoidon tuen saaja opiskelee, vähennetään kotihoidon tuki sinun työttömyysturvastasi. Myös siinä tilanteessa, jossa hoitajaksi on ilmoitettu isovanhempi, koska tuen saaja on edelleen puolisosi, ei isovanhempi.

Hei eiymmarra!

Ymmärsin, että kysymyksesi liittyy toimeentulotukeen ja siihen, miten koulumatkatuki kyseisessä tuessa huomioidaan, joten ohjaan sinua kysymään tätä toimeentulotuen palstalla.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kirjoittaja Moikkelimou 11 Loka 2018, 16:14
Hei! Vanhempainvapaa loppuu 9.11 ja tällöin pidän töistä loman. Töihin menen takaisin joulukuussa ja sen lisäksi saan osittaista ansiosidonnaista. Mies tekee kokoaikaisesti töitä ja minä iltaa/viikonloppua minkä takia ei tarvitse lasta laitaa päiväkotiin. Kysymys kuuluukin että voiko mieheni nostaa kotihoidontukea vai ei? Minä jos nostaisin se vaikuttaisi ansiosidonnaiseen eikä se ole järkevää kun se on +-0. Eli vaikka molemmat töissä (ja minä myös työnhakija) niin voiko tässä tapauksessa mies saada kht? Lapsi ei kuitenkaan ole missään hoidossa
Kirjoittaja Kela-Kerttu 12 Loka 2018, 09:58
Hei Moikkelimou!

Puolisosi voi hakea kotihoidon tuen, mutta kotihoidon tuki vähennetään työttömyysetuudesta myös silloin kun sen saajana on etuuden saajan avio- tai avopuoliso. Sinun kannattaa selvittää omasta työttömyyskassastasi puolisolle maksettavan kotihoidon tuen vaikutus päivärahaasi.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Vastaa