YAMK tutkinto töiden ohella ja osittainen hoitovapaa

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

kohta opiskelemassa

YAMK tutkinto töiden ohella ja osittainen hoitovapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja kohta opiskelemassa » 23 Kesä 2021, 22:29

Voinko hakea/jatkaa jo myönnettyä osittaista hoitovapaata ja saada siitä osittaista hoitorahaa (lapsi aloittaa toisen kouluvuoden syksyllä) ja samaan aikaan töiden ohella opiskella YAMK tutkintoa? Vai katsotaanko minut päätoimiseksi opiskelijaksi, kuten Kelan sivuilla lukee: "Jos suoritat korkeakoulututkintoa, opintosi ovat aina päätoimisia ja "Osittaista hoitorahaa ei voi saada, jos vanhempi opiskelee päätoimisesti" Työaikani ei opiskelujen vuoksi muutu vaan pysyy alle 30h/vko, enkä osittaisen hoitovapaan aikana ole hakemassa muita tukia kuin opiskelijan ateriatukea Kelalta (vai onko minulla siihen oikeutta kun olen osittaisella hoitovapaalla?) sekä maksan pakollisen YTHS maksun (vaikka minulla on työterveys käytettävissäni). Työnantaja todennäköisesti myös myöntää muutamia koulutuspäiviä (ainakin muille on myöntänyt) jolloin opiskelut osittain sisältyvät työaikaani eli olen yhtä paljon kotona lapsen kanssa kuin nytkin ilman että opiskelen. Itse en näe olevani päätoiminen opiskelija, koska opiskelen työn ohella. Mahdollisesti jossain vaiheessa opintoja tulen hakemaan opintovapaata, mutta se on sitten eri asia ja silloin en ole samaan aikaan minkäänlaisella hoitovapaalla tms vaan keskityn päätoimisesti opiskeluun.

kohta opiskelemassa

Re: YAMK tutkinto töiden ohella ja osittainen hoitovapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja kohta opiskelemassa » 23 Kesä 2021, 23:30

Ja tarkennuksena vielä edelliseen viestiini, että työaikaa lyhennän ja olen lyhentänyt jo useamman vuoden ja lyhentäisin jatkossakin, jos se vain Kelan puolesta on mahdollista, nimenomaan lapsen hoidon vuoksi enkä opiskelujen vuoksi.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 24 Kesä 2021, 11:17

Hei kohta opiskelemassa!

Osittaista hoitorahaa saadakseen vanhemman tulee olla töissä työ- tai virkasuhteessa tai hänellä tulee olla voimassa oleva YEL- tai MYEL-vakuutus.

Osittaista hoitorahaa maksetaan 1. ja 2. luokalla olevan lapsen vanhemmalle. Osittaisen hoitorahan edellytyksenä on, että keskimääräinen viikoittainen työaikasi on lapsen hoidon vuoksi enintään 30 tuntia viikossa.

Nämä edellytykset täyttyvät, jonka perusteella tuki oikeus olisi, sinun kuitenkin tulee ilmoittaa myös opiskelustasi, koska ilmoituksen perusteella vielä tutkitaan muiden maksussa olevien etuuksien (opintotuki?) vaikutus.

Ateriatukeen on oikeus päätoimisella opiskelijalla. Alennusta ei saa jatko-opiskelijakortilla eikä sellaisella opiskelijakortilla, joka on annettu ei päätoimisten opintojen perusteella.
www.kela.fi/ateriatuki

Terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

kohta opiskelemassa

Lukematon viesti Kirjoittaja kohta opiskelemassa » 24 Kesä 2021, 11:52

Hei ja kiitos vastauksesta.
Kysyisin vielä, että kuinka ilmoitan opiskelusta Kelaan? Minulle on siis jo myönnetty osittainen hoitoraha koko tälle vuodelle. Osittaisen hoitorahan hakemuksesta, en löytänyt kohtaa, jossa opiskelusta kysytään. En myöskään ole hakemassa opintotukea tai muutakaan kelan tukea opiskeluihin osittaisen hoitovapaan aikana.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 24 Kesä 2021, 15:08

Hei kohta opiskelemassa!

Voit ilmoittaa opiskelusta esimerkiksi OmaKelassa viestillä. Selvitämme sitten tarkemmin, voitko samaan aikaan saada osittaista hoitorahaa.

Terkuin
Kela-Kerttu

kohta opiskelemassa

Lukematon viesti Kirjoittaja kohta opiskelemassa » 28 Kesä 2021, 12:42

Hei!

Olen laittanut OmaKelassa viestiä ko asiasta.
Lukeeko joku noita viestejä ja vastaa niihin vai käsitelläänkö kysymykseni vasta kun haen seuraavan kerran osittaista hoitorahaa? Tuossa vahvistusviestissä nimittäin lukee "otamme tarvittaessa yhteyttä käsitellessämme hakemuksesi". Minullehan on siis myönnetty osittainen hoitoraha jo aiemmin vuoden loppuun asti eli minulla ei ole mitään hakemusta "sisässä".

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 28 Kesä 2021, 14:55

Hei kohta opiskelemassa!

Viestit pyritään käsittelemään samojen tavoitekäsittelyaikojen puitteissa kuin hakemuksetkin. Asiasi liittyy sinulle myönnettyyn etuuteen, joten käsittelijä kyllä vastaa sinulle. Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä Kelaan myös puhelimitse. www.kela.fi/soita-kelaan

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu