Kotihoidontuki ja joustava hoitoraha

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Miikapoika92

Re: Kotihoidontuki ja joustava hoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Miikapoika92 » 24 Elo 2020, 12:17

Kiitos vastauksesta!
Tähän liittyen toinen kysymys olisi vielä. :)

Kun jään 60% työajalle päätyössäni, niin voinko ottaa vastaan muuta työtä, jollakin toisella työnantajalla ilman, että se vaikuttaa tukeen?
Jos vaikka tekisin 1-30 tuntia/kk esim henkilökohtaisena avustajana?

Entä toinen tilanne, jos alan kevytyrittäjäksi ja ansaitsen yrittäjänä muutaman satasen kuussa, mutta olen 60% työajalla päätyössäni? Niin vaikuttaako tukeen ja sen määrään?

Kiitos ajastasi :)

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 24 Elo 2020, 15:06

Hei Miikapoika92!

Joustavassa hoitorahassa on kaksi tasoa. Jos työaika on enintään 22,5 tuntia tai enintään 60 prosenttia alan tavanomaisesta kokonaistyöajasta, maksetaan korkeampaa joustavaa hoitorahaa. Jos työaika on yli 22,5 tuntia mutta enintään 30 tuntia viikossa tai yli 60 prosenttia mutta enintään 80 prosenttia alan tavanomaisesta kokonaistyöajasta, joustava hoitoraha on alempi. Työaikaedellytyksen täyttymiseen riittää se, että jompikumpi joko työtuntimäärä tai prosenttimäärä toteutuu. www.kela.fi/joustava-hoitoraha-maara-ja-maksaminen

Jos joustavan hoitorahan hakija on sekä työ-/virkasuhteessa että yrittäjä tai hänellä on useampia työ- tai virkasuhteita, niin pitää yhteenlasketun viikoittaisen keskimääräisen työajan täyttää joustavan hoitorahan työaikaedellytykset. Palkan määrällä ei ole vaikutusta.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Jens

Lukematon viesti Kirjoittaja Jens » 06 Joulu 2020, 21:06

Hei!
Olen itse ollut kotihoidontuella, mutta palaan 50% työajalla töihin tammikuussa. Mies on opiskelija (opinnot eivät vaadi paikallaoloa) ja hän jää kotiin hoitamaan lasta.

Olemme miettineet, että vaihtaisimme kotihoidontuen saajaksi miehen. Onko tässä tapauksessa minun mahdollista saada joustavaa kotihoidontukea?

Eli mies kotona lapsen kanssa kotihoidontuella, minä 50% työajalla (eli n. 20h töitä viikossa) ja lapsi pysyy kotona eikä mene hoitoon muualle.

Kiitos jo etukäteen vastauksesta.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 07 Joulu 2020, 10:02

Hei Jens!

Toinen vanhempi voi hakea kotihoidon tuen ja toinen joustavaa hoitorahaa. Tuet voidaan myöntää yhtä aikaa, koska kyseessä on eri hakijat.

Terkuin
Kela-Kerttu

Mansku8

Lukematon viesti Kirjoittaja Mansku8 » 17 Maalis 2021, 13:58

Hei!

Olen ollut kotihoidon tuella hoitamassa lastamme ja mies töissä, mutta joulukuussa 2020 olisi tarkoitus vaihtaa osia siten, että mieheni jäisi 4 kk kotiin hoitamaan lastamme ja minä palaisin töihin. Ensimmäiset 6 viikkoa mies olisi kotona isyysrahalla ja lopun ajasta kotihoidon tuella. Jos mieheni hoitaa lastamme kotona isyysrahalla/kotihoidon tuella, niin onko minun mahdollista olla koko 4kk ajan yhtäaikaa osittaisella hoitovapaalla siten, että palaisin töihin lyhennetyllä, noin 64% työajalla (pe vapaalla, ma-to töissä 6h/pv)?
Huhtikuun alusta lapsi olisi tarkoitus laittaa sitten päiväkotiin, mieheni palata töihin 100% työajalla ja minun jatkaa 64% työajalla.

Kiitos vastauksesta!

T. Mansku8

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 18 Maalis 2021, 10:22

Hei Mansku8!

Voit olla samaan aikaan osittaisella hoitovapaalla, kun miehesi hoitaa lasta kotona isyysrahalla ja sen jälkeen kotihoidon tuella. Voit hakea osittaisen hoitovapaasi ajalle joustavaa hoitorahaa. Joustavaa hoitorahaa voidaan maksaa äidille isyysrahan ja isän hakeman kotihoidon tuen ajalta, jos sen myöntämisen edellytykset muutoin täyttyvät.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Kanaemo duuniin

Lukematon viesti Kirjoittaja Kanaemo duuniin » 06 Huhti 2021, 21:30

Hei!

Olen tällä hetkellä hoitovapaalla alle 3-vuotiaasta lapsestani ja saan kotihoidontukea. Tarkoitus olisi mennä töihin alle 80%:sti, tarkka työaika vaihtelisi/vko. Ymmärtääkseni voin hakea joustavaa hoitorahaa?
Lapsen hoitajana toimisi vastasuudessa minä, lapsen isä ja isovanhempi. Minä olen alle 80% työajasta, mutta isä ja isovanhempi ovat molemmat 100% työajalla. Lapsenhoito jakautuisi aina "töissä vapaalla olevalle" (isä päivät töissä ja äiti/isovanhempi hoitaa, äiti illat töissä ja isä/isovanhempi hoitaa, äiti ja isä töissä ja isovanhempi hoitaa jne). Voinko ilmoittaa esim. isän pääasialliseksi hoitajaksi ja nostaa myös kotihoidontukea?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 08 Huhti 2021, 15:06

Hei Kanaemo duuniin!

Joustavaa hoitorahaa voi tosiaan hakea, jos työaika on keskimäärin enintään 30 tuntia viikossa tai enintään 80 % kokoaikatyön työajasta.

Joustavaa hoitorahaa ei voida saada vanhempi, joka saa kotihoidon tukea siksi, että on itse lapsen pääasiallinen hoitaja. Jos pääasiallinen hoitaja on siis joku muu, niin siinä tilanteessa on mahdollista saada molempia etuuksia yhtä aikaa. Asia kuitenkin tutkitaan aina tarkemmin hakemuksella, joten neuvoisin toimittamaan sen, jotta oikeutesi tukiin voidaan selvittää.

Terkuin
Kela-Kerttu

j-v

Lukematon viesti Kirjoittaja j-v » 12 Huhti 2021, 15:33

Hei!

Jään vanhempainvapaan jälkeen hoitovapaalle, mutta teen hoitovapaalla töitä noin 1 päivän viikossa.
Aloitan myös itsenäisen harrastusmuotoisen opiskelun ja mieheni äiti tulisi hoitamaan lasta 3-4 päivää viikosta (eli opiskelu- ja työpäivien ajaksi).
Lasketaanko hänet silloin lapsen pääasialliseksi hoitajaksi vaikka itsekin olen kotona? Voinko tällöin hakea kotihoidontuen lisäksi joustavaa hoitorahaa? Mies on töissä 100%.

J-V

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 13 Huhti 2021, 10:12

Hei j-v!

Perhe määrittelee ensisijaisesti sen, kuka lapsen pääasiallinen hoitaja on. Jos isovanhempi on lapsen pääasiallinen hoitaja, on silloin mahdollista saada samaan aikaan kotihoidon tukea sekä joustavaa hoitorahaa.

Lapsen pääasiallinen hoitaja sekä oikeus kotihoidon tukeen ja joustavaan hoitorahaan selvitetään Kelassa tarkemmin hakemuksesi perusteella, johon kannattaa tarkemmin selvittää lapsen hoito-kuvio.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu