Kotihoidontuki ja joustava hoitoraha

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Kela-Kerttu

Re: Kotihoidontuki ja joustava hoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 08 Elo 2019, 10:30

Hei Karolii!

Kertomasi tilanne on mahdollinen. Äiti voi saada kotihoidon tukea ja isä samaan aikaan joustavaa hoitorahaa oman työaikansa perusteella.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Annijuulia

Lukematon viesti Kirjoittaja Annijuulia » 01 Loka 2019, 23:47

Hei, minulla on "pyydetään töihin tarvittaessa"-sopimus, vaikkakin työni on vakiintunut ja olen tehnyt vaihtelevasti 4-5 työvuoroa (6h per vuoro) läpi työurani tässä firmassa ensin vuokratyöfirman kautta ja sen jälkeen suoraan nykyiselle työpaikalle no, jossa olen yhteensä ollut 2,5v. Nyt lapsen hoidon takia olen vähentämässä työtuntini 1-3 vuoroon viikossa ja lapseni isä haki kotihoidontuen. Lasta hoitaa meidän työvuorojen ajan isovanhempi. Eli olenko oikeutettu joustavaan hoitorahan ja kelpaako isovanhempi pääasialliseksi hoitajaksi kotihoidontuen hakemukseen. Lapsi on siis 10kk.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 02 Loka 2019, 15:41

Hei Annijuulia !

Voit hakea joustavaa hoitorahaa, jos työaikasi on enintään 30h/vko tai enintään 80% kokoaikatyön työajasta ja olet töissä työ- tai virkasuhteessa. Jos teet yksittäisiä keikkoja olematta jatkuvassa työsuhteessa, ei joustavaan hoitorahaan ole oikeutta.
Joustavan hoitorahan lisäksi voit saada kotihoidon tuen, jos lapsen pääasiallinen hoitaja on joku muu, esimerkiksi isovanhempi.

Kerttu ymmärsi viestistäsi, että lapsen isä on hakenut kotihoidon tuen. Kotihoidon tukea voi hakea se vanhempi, joka pääasiallisesti hoitaa lasta kotona. Jos lasta hoitaa pääasiallisesti isä, voi hän hakea kotihoidon tuen ja sinä voit hakea joustavan hoitorahan.
Jos lapsen pääasiallinen hoitaja on joku muu, esimerkiksi isovanhempi, tulee hoitajan nimi ilmoittaan hakemuksessa erikseen. Perhe määrittelee itse pääasiallisen hoitajan ja ilmoittaa sen hakemuksessa.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Henju

Lukematon viesti Kirjoittaja Henju » 27 Huhti 2020, 11:24

Hei,

Ainoa lapsemme täyttää 9kk ja nyt äidillä (minulla) on loppumassa vanhempainvapaa. Olen jäämässä hoitovapaalle ja lapsen hoidan minä, lapsen isä ja satunnaisesti isovanhemmat. Työnantajan kanssa teemme väliaikaisen muutoksen työsopimukseen, minkä avulla voi tehdä satunnaisia työtunteja. Sopimus tulee olemaan 0tunti sopimus eli mitään minimi tai maksimi tunteja ei ole. Millainen todistus tästä pitäisi toimittaa, jos hakisi joustavaa hoitorahaa?

Työni luonteen vuoksi tulen tekemään töitä kotoa ja saan määrittää itse työaikani (keskusteltu noin 10h/vko). Lapsen isä tekee 100% työviikkoa, joka kuitenkin hänen kohdallaan tarkoittaa aamu- ja iltavuoroa eli päivällä hän on kotona ja voi hoitaa noin vähisen työaikani lasta. Olemmeko kuitenkin tilanteessa jossa saamme ainoastaan kotihoidon tuen (koska minut on katsottava pääasialliseksi hoitajaksi vähäisten työntuntieni ja miehen 100% työn vuoksi) vaikka minä olisin myös joustavaan hoitorahaan oikeutettu?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 28 Huhti 2020, 10:25

Hei Henju!

Perhe itse määrittää, kuka on lapsen pääasiallinen hoitaja ja ilmoittaa tämän lastenhoidon tuen hakemuksessa. Jos sinä olet lapsen pääasiallinen hoitaja, voit saada kotihoidon tukea mutta et joustavaa hoitorahaa.

Jos kuitenkin pääasiallinen hoitaja on muu taho, esim. isovanhemmat ja haet joustavaa hoitorahaa, hakemukseen tarvitaan työnantajan todistus työajasta. Tämän selvityksen voi antaa WH 9-lomakkeella (viimeinen sivu). Niin sanottujen keikkatyöntekijöiden oikeus joustavaan hoitorahaan riippuu heidän työsuhteensa luonteesta. Jos työsuhde on voimassa vain kunkin yksittäisen tai muutaman työpäivän ajan, ei oikeutta tukeen ole, sillä henkilöllä ei ole voimassa olevaa työsuhdetta haetulla ajalla, eikä hakija pysty esittämään keskimääräistä viikoittaista työaikaa. Jos työsuhde on jatkuvasti voimassa haetulla ajalla, mutta henkilö kutsutaan tarvittaessa töihin, voi oikeus tukeen syntyä, jos työaika on enintään 30 tuntia viikossa. Jos henkilöllä ei ole lainkaan työtunteja haetulla ajalla, hänellä ei ole oikeutta joustavaan hoitorahaan.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

AlexF

Lukematon viesti Kirjoittaja AlexF » 29 Huhti 2020, 21:46

Hei Kela-Kerttu!

Haluaisin varmistaa, että olen ymmärtänyt Koithoidon tuen ja Joustavan hoitorahan yhteispelin oikein.

Meillä on alle 3-vuotias lapsi ja aikomuksenamme on yhden kuukauden ajan jakaa hoitovapaat seuraavasti:
  • Äiti on hoitovapaalla 3 päivää viikosta (keskiviikko, torstai ja perjantai) ja töissä 2 päivää viikosta (työaika 16h/vko)
  • Minä isänä olen hoitovapaalla 2 päivää viikosta (maanantai ja tiistai) ja töissä 3 päivää viikosta (työaika 22,5h/vko)
Äiti on lapsemme pääasiallinen hoitaja, hoidamme lastamme itse eri viikonpäivinä eikä lapsi ole missään päivähoidossa.

Onko vaimoni oikeutettu Kotihoidon tukeen ja minä Joustavaan hoitorahaan?

Ystävällisin terveisin,
Alex

Viidakossa

Lukematon viesti Kirjoittaja Viidakossa » 30 Huhti 2020, 09:33

Hei,

Mieheni on tehnyt 20%:sta työaikaa 1.3.2020 lähtien ja tekee 40%:sta työaikaa 1.5.2020 lähtien. Alle 3-vuotias ainoa lapsemme on ollut isovanhemmilla hoidossa. Minä olen ollut 100% töissä.

Olemme saaneet tältä ajalta kotihoidontukea ja Espoo-lisää. Voisiko mieheni saada takautuvasti 1.3. lähtien myös joustavaa hoitorahaa, jos ilmoitamme, että lapsen pääasiallinen hoitaja on ollut isovanhemmat? Vai miten se pääasiallinen hoitaja määritellään?
Vai muuttuuko tilanne vasta tästä 1.5. lähtien, kun isän työaika nousee 40%:in?

Espoo-lisän ehdoissa lukee, että siihen on oikeus vain, jos hakijana on jompikumpi vanhemmista. Hakija on siis edelleen lapsen isä, mutta pääasiallinen hoitaja on isovanhemmat. Onko siis edelleen oikeus saada myös Espoo-lisää?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 30 Huhti 2020, 15:27

Hei!

Nimimerkille AlexF:
Kyllä olet ymmärtänyt asian ihan oikein :) Puolisosi voi siis pääasiallisena hoitajana hakea kotihoidon tukea ja sinä voit hakea joustavaa hoitorahaa.

Nimimerkille Viidakossa:
Lapsen pääasiallinen hoitaja ei voi saada kotihoidon tukea ja joustavaa hoitorahaa yhtä aikaa. Jos lapsen pääasiallinen hoitaja on joku muu kuin puolisosi, voisi hän saada hakea molempia etuuksia.

Pääasiallisen hoitajan määrittelee hakija itse, mutta toki esim. työajalla on vaikutusta. Puolisosi voi toimittaa hakemuksen ja hakea molempia etuuksia. Sen perusteella katsotaan, voidaanko joustava hoitoraha myöntää kotihoidon tuen lisäksi.

Mukavaa viikon jatkoa molemmille!

Terkuin
Kela-Kerttu

Viidakossa

Lukematon viesti Kirjoittaja Viidakossa » 30 Huhti 2020, 19:38

Kiitos vastauksesta! Osaisitko vielä selventää tuota Espoo-lisän kriteeriä?

Eli jos olisi se tilanne, että mieheni saisi Kelasta hyväksytyn päätöksen sekä kotihoidon tukeen että joustavaan hoitorahaan. Espoo-lisän ehdoissa lukee, että siihen on oikeus vain, jos hakijana on jompikumpi vanhemmista. Hakija on siis edelleen lapsen isä, mutta pääasiallinen hoitaja on isovanhemmat. Onko siis edelleen oikeus saada myös Espoo-lisää?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 05 Touko 2020, 13:50

Hei Viidakossa!

Espoon kuntalisäsopimuksessa on ehtoina seuraavat:
  • Perheen kaikista lastenhoidon tukeen oikeuttavista lapsista maksetaan kotihoidon tukea. Kuntalisää ei makseta, jos joku lapsista on kunnallisessa varhaiskasvatuksessa tai saa yksityisen hoidon tukea. Tukimuodon pitää olla kaikille lapsille sama.
  • Kuntalisä maksetaan vain perheen nuorimmasta tukeen oikeutetusta lapsesta.
Päätös Espoon kuntalisästä tehdään Kelassa kotihoidon tuen hakemuksen perusteella. Sitä ei tarvitse hakea erikseen.

Jos kotihoidon tuessa pääasiallisena hoitajana vanhempien työskennellessä on joku muu kuin jompi vanhemmista, tämä pyydetään ilmoittamaan hoitaja -tiedon kohdassa ja kumpi tahansa vanhemmista voi siinä tilanteessa hakea kotihoidon tukea.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu