Joustavaa hoitorahaa takautuvasti?

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Britatorttu

Joustavaa hoitorahaa takautuvasti?

Lukematon viesti Kirjoittaja Britatorttu » 02 Heinä 2017, 22:25

Hei Kerttu,

Olen omasta virastani hoitovapaalla, mutta aloitin 3/17 työt toisen työnantajan palveluksessa tehden 50% työaikaa. Lapsi 1.5v ei ole kunnallisessa päivähoidossa, vaan pääsääntöisesti isän tai isovanhemman hoidossa työssäoloni ajan. Kotihoidontuki on haettu minun nimilläni.
Mahdollisuus joustavan hoitorahan hakemiseen on selvinnyt minulle vasta jälkikäteen.
- Onko minulla tilanteessa oikeus joustavaan hoitorahaan, mikäli isä tai isovanhempi toimii lapsen pääasiallisena hoitajana? Tuleeko tämä "pääasiallinen hoitajuus" osoittaa Kelalle jotenkin tukea haettaessa?
- Vaikuttaako se tuen saanti mahdollisuuteen, että kotihoidontuki on haettu ja maksetaan minun, eikä lapsen isän nimissä?
- Onko joustavaa hoitorahaa mahdollista hakea takautuvasti?

Kiitos ja aurinkoisia kesäpäiviä!

Kela-Kerttu

Re: Joustavaa hoitorahaa takautuvasti?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 03 Heinä 2017, 15:29

Hei Britatorttu!

Voit laittaa hakemuksen joustavasta hoitorahasta. Joustavaa hoitorahaa voi saada, jos lapsen pääasiallinen hoitaja on muu kuin vanhempi itse, joka saa kotihoidon tukea.
Ilmoita lapsen pääasiallinen hoitaja asiointipalvelun kautta. Teidän ilmoituksen ja hakemuksen perusteella tutkitaan oikeus joustavaan hoitorahaan.
Joustavaa hoitorahaa voi hakea 6 kk takautuen.

Aurinkoisia kesäpäiviä myös sinulle.

Terveisin Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Britatorttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Britatorttu » 03 Heinä 2017, 22:21

Kiitos nopeasta vastauksesta Kerttu!
Vääntäisitkö vielä rautalangasta mitä lause "Joustavaa hoitorahaa voi saada, jos lapsen pääasiallinen hoitaja on muu kuin vanhempi itse, joka saa kotihoidon tukea. " -tarkoitti.

Voidaanko siis vanhemmalle, joka ei ole lapsen pääasiallinen hoitaja, maksaa samaan aikaan sekä kotihoidontukea että joustavaa hoitorahaa vai tulisiko kotihoidon tuki hakea/olla haettuna pääasiallisen hoitajan nimissä? Onko sillä kenen nimissä kotihoidontuki on haettu ylipäätään merkitystä joustavan hoitorahan myöntämiseen? Jos, niin miten toimitaan tilanteessa, jossa molemmat vanhemmat tekevät lyhennettyä työaikaa ja ovat oikeutettuja joustavaan hoitorahaan, kun toisessa osoitteessa asuva isovanhempi on lapsen pääasiallinen hoitaja.

Kiitos taas:)

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 04 Heinä 2017, 15:32

Hei!

Toki tarkennan vielä asiaa :)

Joustavaa hoitorahaa ei voi saada vanhempi, joka saa kotihoidon tukea ja ilmoittaa itse hoitavansa lasta. Jos lapsen pääasiallinen hoitaja on kuitenkin joku muu kuin vanhempi, voitte valita, kumpi vanhemmista kotihoidon tuen hakee. Lapsen hoitaja voi esimerkiksi olla isovanhempi tai joku muu hoitaja.

Voi siis olla tilanne, että vanhempi saa kotihoidon tukea sekä joustavaa hoitorahaa jos hän ei itse pääasiallisesti hoida lasta.

Teidän tulee kotihoidon tukeen ilmoittaa kuka lastanne pääasiallisesti hoitaa. Joustavaa hoitorahaa voitte hakea molemmat vanhemmat, jos olette työstä poissa eriaikoina.

Hakemusten sekä ilmoitusten perusteella selvitetään oikeutenne joustavaan hoitorahaan.

Kesäisin terveisin Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi