Hoitolisä ja yllättävät tulot

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Vieras

Hoitolisä ja yllättävät tulot

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 04 Heinä 2017, 16:17

Hei,
Olen hoitovapaalla ja saan kotihoidontukea yhdestä lapsesta (myös hoitolisä) ajalla 15.12.2016-31.7.2017. Hakemukseen on laskettu arvio kuukausituloista. Yhtenä tukikuukautena puoliso on saanut lisäpalkkaa ja osakkeista pääomatuloja jotka vaikuttavat hoitolisään. Lisäksi työnantaja maksaa minulle lomarahan nyt heinäkuussa, mitä ei ole laskelmissa huomioitu etukäteen. Periikö kela takautuvasti ylimääräiset hoitorahat?

Huomasin myös nyt että kotihoidon tukea voi saada myös vuosiloman ajalta jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Tukea pitää hakea kuitenkin vähintään 4vk ajalle. Olen vuosilomalla 1.8.-21.8. eli 2vk siitä kun kotihoidon tuki päättyy. Tarkoittaako tämä siis etten voi hakea kotihoidon tuelle jatkoa vuosilomani ajaksi?

Kela-Kerttu

Re: Hoitolisä ja yllättävät tulot

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 05 Heinä 2017, 10:50

Hei!

Hoitorahaan tulot eivät vaikuta, vain hoitolisän osuuteen.

Sinun tulee ilmoittaa puolison lisäpalkka, pääomatulot sekä lomarahasi hoitolisään. Liitteeksi tarvitaan tuloista todistukset. Ilmoituksen voit tehdä asiointipalvelun kautta.
Saat uuden päätöksen, josta selviää onko hoitolisää maksettu liikaa.

Voit hakea jatkoa kotihoidon tuelle vuosilomasi ajaksi, koska kokonaismyöntöaika on vähintään kuukausi.

Hyvää kesän jatkoa!
Toivottaa Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi