Joustava hoitoraha ja 60 % työaika

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Vieras

Joustava hoitoraha ja 60 % työaika

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 05 Heinä 2017, 14:44

Olen tehnyt työnantajan kanssa sopimuksen 1.9.2017 alkaen 60% työajasta ja aion hakea joustavaa hoitorahaa, koska minulla on alle 3-vuotias lapsi.
Viikottaista työaikaa on nyt 2017 nostettu ja on nykyisin 38,75 eli viikottainen työaika on 23,25. Onko mahdollista saada isompaa joustavaa hoitorahaa (241,19 e / kk) näillä tunneilla?

Kela-Kerttu

Re: Joustava hoitoraha ja 60 % työaika

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 06 Heinä 2017, 09:47

Hei!

Vuoden 2017 viikoittaisen työajan pidennys ei vaikuta etuuden määräytymiseen. Työajan tulee olla edelleen joko enintään 22,5h/vkossa tai enintään 60% tavanomaisesta kokopäivätyön työajasta.

Mikäli työaikasi on enintään tuon 60% tavanomaisesta kokopäivätyön työajasta, voit saada joustavan hoitorahan 241,19€ suuruisena.

Kesäisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

frågor

Lukematon viesti Kirjoittaja frågor » 07 Heinä 2017, 14:47

Hei,
minulla on 2 v lapsi. Jos haen joustavaa hoitorahaa ja olen työssä sen 60 % työajasta, niin onko sillä jotain merkitystä, onko työsuhde alkanutkin aikoinaan osa-aikaisena? Vai pitääkö olla niin, että on ensin työssä 100 % ja työaikaa alennetaan 60 %:iin lapsen hoidon vuoksi. Lapsen hoito on se syy, miksi teen 60 % työaikaa, mutta kun työsuhde alkoi uudella työnantajalla se alkoi heti 60%:sena, koska halusin olla lastenkin kanssa.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 10 Heinä 2017, 08:26

Hei frågor!

Sillä ei ole merkitystä mikä on alkuperäinen työaikasi.
Työajan tulee olla joustavan hoitorahan hakuajasta alkaen lapsenhoidon vuoksi tuo enintään 60% työaika. Hakemuksen liitteeksi tulee toimittaa työnantajan todistus (wh9- lomakkeen viimeinen sivu) lyhennytystä työajasta.

Heinäkuisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi