Lomarahojen ja tulojen muutosten ilmoittaminen Kelalle

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

kysyäkannattaa

Lomarahojen ja tulojen muutosten ilmoittaminen Kelalle

Lukematon viesti Kirjoittaja kysyäkannattaa » 06 Heinä 2017, 15:16

Hei,

Olen kotona hoitovapaalla ja työpaikkani maksoi minulle kesäkuun viimeinen päivä vanhoja lomarahoja. Saan Kelalta hoitorahan lisäksi tuloihin sidottua hoitolisää, joten olen ilmoittamassa saamieni lomarahojen määrän Kelalle.

Olisin kysynyt missä ajassa ilmoitus on tehtävä? Mieheni nimittäin on heinäkuussa lomautettuna kaksi viikkoa, jolloin tulot tippuvat ja hän joutuu hakemaan työttömyyskorvausta ko. ajankohdalle. Mieheni palkkatulot ja työttömyyskorvauksen määrä heinäkuulta selviää meille vasta myöhemmin. Tämän lisäksi mieheni saa työpaikastaan lomarahoja elokuun lopussa, eli silloin on taas tulossa enemmän rahaa talouteemme.

Tässä on siis monta muuttuvaa tekijää tulossa.

Voinko ilmoittaa kaikki tulojen muutokset jälkikäteen, kun ne selviävät meille elokuun jälkeen?

Kela-Kerttu

Re: Lomarahojen ja tulojen muutosten ilmoittaminen Kelalle

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 07 Heinä 2017, 10:19

Hei!

Voit oikeastaan valita, ilmoitatko kaikki tiedot jälkikäteen yhtä aikaa, vaiko sitä mukaa kun niitä tiedät. Hoitolisää voidaan kyllä tarkistaa jälkikäteenkin, mutta silloin on aina vaarana se, että etuudesta syntyy liikamaksua.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi