Hoidon aloitus kesken kuukauden

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Annami

Hoidon aloitus kesken kuukauden

Lukematon viesti Kirjoittaja Annami » 11 Heinä 2017, 21:28

Heippa! Minulla saattaa olla oikeat termit hukassa, mutta toivottavasti osaat Kerttu auttaa.
Palaan töihin 1.9., jolloin 1,5-vuotias lapsemme jää isänsä kanssa isyysvapaan ajaksi kotiin. Yksityisessä päiväkodissa hän aloittaa 16.10.

Töissä olen sopinut, että teen 80 % työajasta, eli käytännössä pidän yhden päivän viikossa vapaana. Tällöin olen siis oikeutettu osittaiseen kotihoidontukeen. Oliko tämä oikea termi? :) Pitääkö minun erikseen joka kk katsoa, että työpäiviä tulee maksimissaan tämä 80 %, vai onko ok, että olen joka viikko esim. keskiviikon pois, jolloin keskiarvoisesti tämä 80 % toteutuu?
Päiväkodin kanssa ollaan sovittu, että lapsi on siellä 17 pv/kk.

Lokakuulta menee siis hoitomaksu tuon sopimuksen mukaan, mutta saammeko Kelalta täyden tuen siihen, kun lapsen isä on alkukuun isyysvapaalla, vai pitääkö isyysvapaata siirtää alkamaan aiemmin?

Kiitos avusta,
Annami

Kela-Kerttu

Re: Hoidon aloitus kesken kuukauden

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 12 Heinä 2017, 10:31

Hei Annami!

Kiitos hyvistä kysymyksistäsi.

Kerttu käsittää kysymyksestäsi, että teet 80% työaikaa heti 1.9.alkaen. Sinun ei tarvitse toimittaa joka kuukausi todistusta työajasta Kelalle, vaan riittää, että laitat hakemukseesi työnantajan todistuksen työajastasi. Toki sinun täytyy itse seurata, että työaikasi pysyy tuon prosenttimäärän rajoissa. Jos näin ei ole, tuki tulee lakkauttaa.

80% työaikasi perusteella voit hakea joustavaa hoitorahaa. Puolisosi hakee isyysrahaa omalle isyysrahajaksolleen. Te molemmat voitte saada tukea yhtä aikaa. Yksityisen hoidon tukea voitte hakea 16.10. alkaen.

Yksityisen hoidon tukea ei siis makseta isyysrahakauden ajalta, mutta yksityinen hoito alkaa kertomasi mukaan vasta 16.10. eli isyysvapaajakson jälkeen.

Kesäterveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi