Hoitolisän hakeminen

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Vieras

Hoitolisän hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 13 Heinä 2017, 14:11

Hei,

Olen alle 3-vuotiaan lapseni yksinhuoltaja. Asun avoliitossa. Minulle on aiemmin myönnetty hoitaraha loppuvuodelle. Hoitolisää en ole hakenut samalla. Nyt kun sähköisessä asioinnissa koitin hakea hoitolisää, ohjelma ilmoittaa etten voi hakea sitä hakematta hoitorahaa. Mitä kohtaan kuuluu täyttää? Se kausi, jolle hoitoraha on jo myönnetty?

Yst. Peppi

Vieras

Re: Hoitolisän hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 13 Heinä 2017, 14:35

Ja perään heti lisäkysymys:

Olen työskennellyt satunnaisesti kesäkuussa. Kesäkuulta en siksi hae hoitolisää. Palkka kesäkuun työstä maksettaneen vasta heinä-elokuussa. Vaikuttaako tämä heinä-elokuun lisään? Ajalle (heinäkuun alusta eteenpäin), jolta hoitolisää haen, ei ole tuloja tiedossa.

Jos syksyllä teen satunnausesti keikkaa, miten ilmoitan niistä mahdollisesti kertyneet tulot hoitolisän tarkistamista varten? Summan tietää aina vasta jälkikäteen n.kuukauden viiveellä.

Vastauksesta kiittäen,
Peppi

Kela-Kerttu

Re: Hoitolisän hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Heinä 2017, 09:45

Hei Peppi!

On totta, että sähköisellä hakemuksella ei voi hakea pelkästään hoitolisää vaan sinun on haettava myös hoitorahaa, vaikka se sinulle olisi jo myönnetty.
Jos siis teet hakemuksen sähköisesti, hae myös hoitorahaa. Vaihtoehtoisesti voit täyttää ja tulostaa Lasten kotihoidon tuen/Lasten yksityisen hoidon tuen hakemuksen (WH 1) ja viedä tai postittaa sen liitteineen Kelaan.
Voit hakea hoitolisää/hoitorahaa enintään 6 kuukaudelta takautuvasti.

Hoitolisässä huomioidaan koko perheen tulot, joten myös avopuolisosi ja lastesi tulot vaikuttavat hoitolisän määrään. Kun toimitat hakemuksen ja selvitykset perheen tuloista, Kela selvittää mitkä tulot ovat sellaisia, jotka vaikuttavat hoitolisään ja miltä ajalta.
Voit ilmoittaa muutoksista asiointipalvelun kautta sähköisesti.
Lisätietoa ja ohjeet löydät Kela.fi sivuilta http://www.kela.fi/ilmoita-muutoksista

Kesäisin terveisin!
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi