Joustava hoitoraha

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Arkipyhät

Re: Joustava hoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Arkipyhät » 29 Loka 2017, 08:16

Hei!

Ymmärsinkö oikein, että mikäli haetulla ajalla työaikani ylittää 80% (vaikka ylitys olisi vain 0.5%-yksikköä), niin en ole oikeutettu joustavaan hoitorahaan?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 30 Loka 2017, 09:05

Hei!

Joustavassa hoitorahassa työajan tulee olla enintään 30 tuntia viikossa tai enintään 80 prosenttia alan tavanomaisesta kokopäivätyön työajasta.

Jos työaika ylittyy, silloin ei tule oikeutta joustavaan hoitorahaan.

Hakemuksella ja työnantajan todistuksella selvitetään oikeutesi etuuteen.

Hyvää alkanutta viikkoa!
Toivottaa Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Loka 2017, 19:13

Hei

Maksetaanko joustavaa hoitorahaa takautuvasti? Olen tehnyt 30h/78% työaikaa koko ajan palattuani töihin ja pojan aloitettua päivähoito. Poika täyttää tällä viikolla 3v ja tajusin vasta nyt että minulla olisi ollut mahdollisuus hakea joustavaa hoitorahaa.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Marras 2017, 09:26

Moi!

Olen tehnyt 30h/viikossa töitä nyt vuoden verran ja päätin jatkaa samalla kaavalla vielä ensi kevään. Lapsi täyttää helmikuussa 3v., niin olenko oikeutettu saamaan minkäänlaista tukea Kelalta sen jälkeen?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 01 Marras 2017, 10:05

Hei!
Vieras kirjoitti:Hei

Maksetaanko joustavaa hoitorahaa takautuvasti? Olen tehnyt 30h/78% työaikaa koko ajan palattuani töihin ja pojan aloitettua päivähoito. Poika täyttää tällä viikolla 3v ja tajusin vasta nyt että minulla olisi ollut mahdollisuus hakea joustavaa hoitorahaa.
Joustavassa hoitorahassa on 6 kk takautuva hakuaika. Hakemuksen voit toimittaa asiointipalvelussa.
Vieras kirjoitti:Moi!

Olen tehnyt 30h/viikossa töitä nyt vuoden verran ja päätin jatkaa samalla kaavalla vielä ensi kevään. Lapsi täyttää helmikuussa 3v., niin olenko oikeutettu saamaan minkäänlaista tukea Kelalta sen jälkeen?
Joustavaa hoitorahaa voi saada alle 3-vuotiaasta lapsesta. Tämän jälkeen Kelalla ei ole muuta tukea lastenhoitoon. Osittaista hoitorahaa voi sitten saada kun lapsi on ensimmäisellä ja toisella luokalla koulussa, jos vanhemman työaika on osittainen lapsen hoidon vuoksi.

Marraskuisin terveisin
Kela-Kerttu

Jopo85

Lukematon viesti Kirjoittaja Jopo85 » 02 Marras 2017, 10:24

Hei, olen jo saamassa joustavaa hoitorahaa ehdolla 30h/vkoon. Sellainen kysymys heräsi tässä kuitenkin, että pitääkö se olla tarkalleen maksimissaan 30h/vkoon vai voiko tämä jakaantua esim. 120h / kalenterikuukausi tai 120h / 4 vkoon (työvuorot tulevat neljän viikon ajalle kerrallaan esim. 15.11.-12.11.).

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 02 Marras 2017, 13:40

Hei Jopo85!

Työajan tulisi toteutua niin, että se on haetulla ajalla keskimäärin enintään 30 tuntia viikossa.

Terveisin Kela-Kerttu

minä1

Lukematon viesti Kirjoittaja minä1 » 02 Marras 2017, 16:02

Olenko oikeutettu joustavaan hoitorahaan jos menen keikkatöihin? Jos teen 60%:sta työaikaa niin kuinka monta tunti saan tehdä kuukaudessa?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 03 Marras 2017, 10:43

Hei minä1!

Joustavan hoitorahan myöntäminen edellyttää, että hakija on virka- tai työsuhteessa tai toimii yrittäjänä.

Työaika voi olla joko enintään 30 tuntia viikossa tai enintään 80 % alan normaalista kokopäivätyön työajasta tai enintään 22,5 tuntia viikossa tai enintään 60 % normaalista kokopäivätyön työajasta. Työaikaedellytyksen täyttymiseen riittää, että jompikumpi, joko työtuntimäärä tai prosenttimäärä toteutuu.

Toimita hakemus asiointipalvelun kautta sekä työnantajan todistus työajasta, niin voidaan selvittää tuleeko sinulla oikeus etuuteen.

Ystävällisin terveisin Kela-Kerttu

Piqnis

Lukematon viesti Kirjoittaja Piqnis » 06 Marras 2017, 21:41

Hei,

Olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa ja 1,5-vuotiaan lapsemme päivähoitoon saamme yksityisen hoidon tukea. Kaipaisin selvennystä seuraaviin netistä tutkailemiini asioihin:

1) Alkaako oikeuteni joustavaan hoitorahaan vasta työsuhteeni kestettyä 6 kk? (Tällöin minun kannattaisi pyytää työnantajalta työajan lyhennystä vasta 6 kk kuluttua työsuhteen alkamisesta.)

2) Jos tekisin 6-tuntista työpäivää, lapseni päivähoitoaika olisi silti 8 h päivässä, koska työmatkoihini kuluu kaksi tuntia päivässä. Voinko tällöin saada joustavaa hoitorahaa? Maksetaanko silti samaan aikaan myös täysimittainen yksityisen hoidon tuki?