Joustava hoitoraha

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Katriinash

Re: Joustava hoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Katriinash » 14 Huhti 2020, 00:51

Voinko saada joustavaa hoitorahaa, jos työsopimuksessani on merkitty, että olen tarvittaessa töihin kutsuttava, mutta kuitenkin todellisuudessa tunteja tulee viikoittain 25-30? Olen siksi tuollaisella sopimuksella, että voin itse määritellä työviikkojeni rakenteen.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 15 Huhti 2020, 09:44

Hei Katriinash!

Voit hakea joustavaa hoitorahaa, kunhan työaikasi haetulla ajalla on keskimäärin enintään 30 tuntia viikossa.
Tarkemmin oikeus tukeen tutkitaan Kelassa hakemuksella sekä työnantajan todistuksella työajasta.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Miinuli12345

Lukematon viesti Kirjoittaja Miinuli12345 » 28 Huhti 2020, 12:26

Hei! Joustava hoitoraha + palkkatyö + sivutoiminen yrittäjyys
1,5v lapseni olisi menossa kunnalliseen päivähoitoon syksyllä max 20h/viikko sopimuksella. Ajatukseni oli hakea joustavaa hoitorahaa ja palata palkkatöihin 15-20h viikkotyöajalla. Minulla on lisäksi olemassa vanha toiminimi, jonka toiminta on niin vähäistä etten ole yel velvollinen. Toiminimellä työtunteja yleensä 0-4h viikossa. Ajatuksenani oli siis palata palkkatöihin ja tehdä sivussa toiminimeni kautta paria tuntia viikossa, niin että kokonais viikkotuntimäärä pysyisi alle 22h tunnissa. Mutta jostain olin lukevinani ettei sivutoimiset yrittäjät voi saada joustavaa hoitorahaa. Miten asia on jos yritystä pyörittää palkkatyön rinnalla? Pitääkö minun jäädyttää toiminimi kokonaan saadakseni joustavaa hoitorahaa? Entä voiko satunnaisia työkeikkoja laskuttaa esim ukko.fin kautta jos viikkotyöaika ei mene yli vai vaikuttaako joustavaan hoitorahaan.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 29 Huhti 2020, 15:17

Hei Miinuli12345!

Joustavan hoitorahan myöntäminen edellyttää, että hakija on virka- tai työsuhteessa taikka toimii yrittäjänä, maatalousyrittäjänä tai apurahansaajana. Kokonaistyöaika saa olla keskimäärin enintään 30 tuntia viikossa tai enintään 80 prosenttia alan tavanomaisesta kokonaistyöajasta. Kokonaistyöaikaa laskettaessa huomioidaan kaikki työsuhteessa tai yrittäjänä tehdyt tunnit yhteenlaskettuina. Palkkatyön osalta sinun tulee toimittaa hakemuksen liitteeksi työnantajan todistus työajasta. Toiminimen osalta selvitykseksi riittää oma ilmoitus työtunneista.

Joustava hoitoraha on porrastettu kahteen ryhmään työajan mukaan. Jos kokonaistyöaikasi on enintään 22,5 tuntia viikossa, hoitorahan määrä on 243,58 e/kk. Jos kokonaistyöaikasi on yli 22,5 mutta enintään 30 tuntia viikossa, hoitorahan määrä on 162,39 e/kk.

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi