Joustava hoitoraha

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

halero

Joustava hoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja halero » 16 Loka 2017, 10:36

Hei,
Lapsemme (2&5v) ovat 15 päiväisellä sopimuksella hoidossa ja loput arkipäivät heitä hoitaa aina vuorotellen joku mummoista/minä itse. Nyt tuli mieleen että olisiko meillä mahdollisuus saada jotain osittaista hoitorahaa tms?

Olen siis pääosin 100% työssä joka on hyvin joustava joten siksi voin välillä ottaa arkipäivävapaita ja tehdä töistä ilta/viikonloppuaikaan.

Kela-Kerttu

Re: Joustava hoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 17 Loka 2017, 09:58

Hei halero!

Kotihoidon tukea voi saada lapsesta, jolla ei ole kunnallista päivähoitopaikkaa.

Joustavaa hoitorahaa voit saada, jos teet lyhempää työaikaa. Lapsen hoitopäivillä ei ole merkitystä.

Joustavasta hoitorahasta voit lukea tarkemmin Kelan sivuilta: www.kela.fi/joustava-hoitoraha

Mukavaa viikon jatkoa!
Toivottaa Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Tinja

Lukematon viesti Kirjoittaja Tinja » 19 Loka 2017, 14:45

Hei!

Palasin syyskuun alusta töihin ja perheen 2, 5 ja 6 vuotiaat lapset aloittivat päiväkodin. Kolmen lapsen päiväkotimaksut ovat ovat sen verran korkeita, että haluaisin pyytää työnantajalta että tekisin alle 30h viikkoa. Jos työnantaja suostuu tähän niin voinko hakea joustavaa hoitorahaa takautuvasti 1.9.2017 alkaen vaikka syyskuulla oli yksi viikko jolloin työtunteja yli 30h/vko?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 20 Loka 2017, 14:20

Hei Tinja!

Oikeus joustavaan hoitorahaan alkaa siitä päivästä alkaen, jolloin työaikasi on ollut enintään 30 tuntia/viikko.

Kun haet joustavaa hoitorahaa, on hakemuksen liitteeksi toimitettava työnantajasi todistus sinun viikoittaisesta työajastasi. Todistuksessa on tultava ilmi aika, jolloin työaikasi on enintään 30 tuntia/viikko.

Syksyisin terveisin Kela-Kerttu

Timant

Lukematon viesti Kirjoittaja Timant » 23 Loka 2017, 13:40

Hei,
kokonaistyöaikani on 38h 45min viikossa ja suunnitelmissani on tehdä 31h viikossa neljänä työpäivänä eli tuo 31h on juurikin 80% kokonaistyöajastani. Onko minun siis mahdollista saada 2- ja 5-vuotiaiden lasten vanhempana joustavaa hoitorahaa tällä työajalla perustuen tuohon nettisivuillanne mainittuun kriteeriin "enintään 80% normaalista kokopäivätyön työajasta"?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 24 Loka 2017, 13:57

Hei Timant!

Voit hakea joustavaa hoitorahaa alle 3-vuotiaasta lapsestasi, jos työaikasi on keskimäärin enintään 80 % normaalista kokopäivätyön työajasta. Pyydä hakemuksen liitteeksi työnantajan todistus työajastasi.

Hakemuksella selvitetään oikeutesi etuuteen.

Ystävällisin terveisin Kela-Kerttu

kysyjääää

Lukematon viesti Kirjoittaja kysyjääää » 24 Loka 2017, 14:46

Moi, valmennan urheilijoita noin 10h viikossa ja saan siitä palkkaa urheiluseuralta. Vakituisesta virastani olen virkavapaalla. Onko nyt mahdollista, että minä saisin joustavaa hoitorahaa ja mieheni saisi hoitorahaa vaikka hän käy töissä? Meillä on kaksi alle kolmevuotiasta lasta, jotka ovat kotona vanhempien ja mummojen hoidossa.
Onko raha samansuuruinen vaikka on kaksi lasta?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 25 Loka 2017, 15:13

Hei kysyjääää!

Joustavan hoitorahan saamisen edellytyksenä on työ- tai virkasuhde palkkaa maksavaan urheiluseuraan. Hakemuksen liitteeksi tarvitaan työnantajan todistus työajastasi. Joustavan hoitorahan suuruus riippuu työajasta, ei lasten määrästä. Tarkemmin asiasta voit lukea www.kela.fi/joustava-hoitoraha-maara-ja-maksaminen.

Lasten kotihoidon tuki myönnetään sille vanhemmalle, joka on lasten pääasiallinen hoitaja.

Jos sinä olet lasten pääasiallinen hoitaja, niin et voi saada yhtä aikaa lasten kotihoidon tukea ja joustavaa hoitorahaa. Jos pääasiallinen hoitaja olisi joku muu kuin sinä itse, niin silloin se on selvitettävä hakemuksissasi ja Kela tutkii voitko saada hakemiasi tukia.

Lokakuisin terveisin
Kela-Kerttu

Arkipyhät

Lukematon viesti Kirjoittaja Arkipyhät » 26 Loka 2017, 14:12

Hei!

Teen 80% työaikaa alle 3-vuotiaan lapseni hoidon takia. Olen sopinut työnantajani kanssa, että teen 80% työaikaa lyhennettynä työviikkona: hoidan tiettynä arkipäivänä viikossa lastani kotona ja muina arkipäivinä olen töissä. Miten työaika tulee laskea sellaisina työviikkoina, joille osuu arkipyhäpäivä/-päiviä?

Itse tulkitsin, että työaika on jokaisen viikon osalta 80% normaalia työaikaa tekevän työtunneista (tässä tapauksessa normaali työaika 37,5h). Eli jos viikolle sattuu yksi arkipyhäpäivä, työaikani sen viikon osalta kuuluu olla 0,8 x 30h = 24h riippumatta siitä, mille viikonpäivälle arkipyhäpäivä sattuu. Tällöin työaikani on aina 80% suhteessa normaalia työaikaa tekeviin.

Työnantajani kuitenkin tulkitsee, että jos arkipyhä sattuu vakituiselle hoitovapaapäivälleni, niin se on huonoa tuuria ja tällaisena viikkona minun kuuluu tehdä töitä yhtä monta tuntia kuin normaalia työaikaa tekevä eli työaikani onkin 100% tuon viikon osalta (sekä minun että normaalia työaikaa tekevän työaika 30h). Jos taas arkipyhä sattuu muulle kuin vakituiselle hoitovapaapäivälleni niin "voitan" eli työaikani on 75% suhteessa normaaliin työaikaan sen viikon osalta (minun työaikani 3 x 7,5h = 22,5h ja normaalia työaikaa tekevän työaika 30h). Pidemmällä aikavälillä tehdyt tunnit suhteessa normaaliin työaikaan tietysti tasoittuvat, mutta laskin, että omalta osaltani työajakseni tulisi keskimäärin 80,5% suhteessa normaaliin työaikaan.

Kumpi tulkinta on oikein? Tai käykö Kelan puolesta molemmat tulkintatavat, jolloin työnantaja käytännössä päättää asiasta?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 27 Loka 2017, 14:52

Hei Arkipyhät!

Joustavassa hoitorahassa työajan tulee toteutua haetulla ajalla. Jos työaika ylittää 80%, tulee siitä ilmoittaa Kelaan.

Hoitovapaa ja siihen liittyvä työaika on työsuhde asia.
Tarvittaessa voit olla yhteydessä ammattiliittoon ja työpaikan luottamusmieheen.

Terveisin
Kela-Kerttu