Työttömyys ja kotihoidontuki

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Meli

Re: Työttömyys ja kotihoidontuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Meli » 21 Heinä 2017, 11:07

Hei!

Mieheni saa ansiosidonnaista työttömyyskorvausta, itse olen yhä kotona lapsen kanssa mutta palaan töihin nyt syyskuussa.

Voimmeko saada kotihoidontuen sitä mistään vähentämättä, jos ystäväni hoitaa lasta ja hakisin kotihoidontukea? Hoitolisää emme tarvitse tokikaan.

Miehellä on sivutoiminen yritys, joten hän keskittyy siihen ja töiden hakemiseen.

Kiitos avusta!

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 24 Heinä 2017, 08:16

Hei Meli!

Kotihoidon tukeen on oikeus, kun perheessä on alle 3-vuotias eikä lapselle ei ole järjestetty kunnallista hoitoa.
Työttömyyskassa voi kuitenkin vähentää kotihoidontuen miehesi ansiosidonnaisesta päivärahasta, koska sinä menet töihin ettekä hoida lasta itse.
Mahdollista kuntalisän osuutta yleensä ei vähennetä.
Miehesi kannattaa selvittää omasta työttömyyskassastaan kotihoidon tuen vaikutuksesta päivärahaan kun sinä lähdet töihin.

Hyvää alkanutta viikkoa!

Terveisin Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Outsa

Lukematon viesti Kirjoittaja Outsa » 31 Heinä 2017, 12:02

Hei.

Kysymykseni liittyy aiheeseen, niin laitan tähän.
Olen tällä hetkellä työtön ja saan liitolta päivärahaa.
Mies on töissä.
Aloitan kohta koulun ja saan edelleen liitolta päivärahaa, koska minulle on myönnetty omaehtoisen opiskelun tuki.
1-vuotias tyttömme jää tällöin mummon hoitoon, koska en halua vielä päiväkotiin laittaa.
Kysymys kuuluu, voiko mummo hakea kotihoidontukea?
Tai onnistuuko esim. Niin että mies hakee sen ja laittaa mummolle vai vähennettäisiinkö se silti minun päivärahasta?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 31 Heinä 2017, 15:42

Hei!

Isovanhempi ei voi hakea itse kotihoidon tukea, mutta sitä voi hakea vanhempi ja sopia sen maksamisesta isovanhemmalle. On myös mahdollista solmia työsopimus isovanhemman kanssa ja hakea tähän yksityisen hoidon tukea.

Jos haet liitolta päivärahaa, niin tulee sinun heiltä tarkistaa että vähentävätkö kotihoidon tuen heidän maksamastaan ansiopäivärahasta.

Aurinkoisin terveisin
Kela-Kerttu

Outsa

Lukematon viesti Kirjoittaja Outsa » 31 Heinä 2017, 20:04

Miten tätä yksityisen hoidon tukea voi hakea?
Voiko sitä saada vaikka mummo ei ole mikään oikea lastenhoitaja ammatiltaan?
Miten työsopimus tehdään? Täytyykö siitä selvitä jotain tiettyjä asioita?

Tietääkseni tuo kodinhoitotuki vähennettäisiin päivärahastani jos se tililleni maksetaan, mutta tarkistan vielä että miten on jos teemme sopimuksen että siirrän sen suoraan mummon tilille.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 01 Elo 2017, 09:34

Hei Outsa!

Yksityisen hoidon tukea voit hakea asiointipalvelun kautta (sama hakemus kuin lasten kotihoidon tuessa). Hakemuksen liitteeksi on toimitettava Selvitys päivähoidon tuottajasta -lomake, jonka lapsen hoitaja täyttää. Hoitaja on hyväksytettävä kunnalla ja hyväksynnästä merkintä tulee tähän lomakkeeseen. Lisäksi liitteeksi on toimitettava työsopimus.

Kerttu ei pysty neuvomaan työsopimuksen tekemisessä :(

Jos sinulla on kotihoidon tuki maksussa (päätös etuudesta tehty sinun nimelläsi), on sinun ilmoitettava siitä työttömyysturvaa maksavalle taholle ja he tekevät vähennyksen ja maksavat työttömyysturvan, josta on vähennetty lasten kotihoidon tuki. Ei siis ole merkitystä, kenen tilille lasten kotihoidon tuki on maksussa.

Kesäterveisin Kela-Kerttu

Outsa

Lukematon viesti Kirjoittaja Outsa » 01 Elo 2017, 10:14

Miten hoitaja hyväksytetään kunnalla?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 01 Elo 2017, 15:26

Hei!

Sinun kannattaa olla yhteydessä oman kuntasi päivähoidoista vastaavaan tahoon, he osaavat neuvoa sinua asiassa. Kunta laittaa hyväksymismerkintänsä palveluntuottajan selvityslomakkeeseen (WH 2).

Terveisin Kela-Kerttu

Jenniw

Lukematon viesti Kirjoittaja Jenniw » 21 Touko 2018, 11:44

Hei, miten on? Olen kotona hoitamassa lasta. Saan kotihoidon tukea ja liitolta ansiopäivärahaa. Täytyykö minun ottaa työ vastaan, jos minulle sellaista tarjotaan? Ymmärsin jostain, että minun ei tatvitsisi ottaa työtä vastaan, koska hoidan lastani. Ihmettelen suuresti.

MMMMMMMMMMM

Lukematon viesti Kirjoittaja MMMMMMMMMMM » 21 Touko 2018, 12:46

Hei!
Työskentelen opetusalalla. Minulla on työpaikka tiedossa ensi syksyksi. Vanhempainvapaani loppui juuri (tiedän, hoitovapaa olisi pitänyt jo hakea...). Mutta mietin, että kannattaako minun hakea kesäksi kotihoidontukea vaiko ansiosidonnaista työttömyyskorvausta? Onko minun mahdollista olla työtön, vaikka olen kotona lapsen kanssa? Vai pitääkö minun olla kotihoidontuella niin kauan, kunnes työni alkaa? Kesällähän tuskin opetustöitä on tarjolla...

Kiitos vastauksesta jo etukäteen!