Osittainen hoitovapaa

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Vieras

Osittainen hoitovapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Marras 2018, 08:09

Hei! Hain osittaista hoitovapaata 60 % työajalla. Työnantajan antamassa todistuksessa tuntimäärä on 23,25 h/vko ja työaika 60 %. Meillä kiky tunnit tehdään työllä. Voinko saada sitä korkeampaa joustavaa hoitorahaa vaikka nuo minun tunnit on enemmän kuin sen 22,15 h/vko mikä oli hakemuksessa kun tuossa todistuksessa on kuitenkin maininta tuosta 60 % työajasta? Vai pitääkö minun pyytää työnantajaa muuttamaan prosenttia niin että nuo tunnit ovat tuon 22 ja jotain/vko?

Vieras

Re: Osittainen hoitovapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Marras 2018, 09:23

Hei.
Olen osittaisella hoitovapaalla. Lapseni on nyt 2luokalla. Voinko hakea osittaista ensikesän loppuun, 2luokkalaisen jäätyä kesälomalle, onko siihen oikeus?
Tarkoitus on jatkaa osittaisella myös syksyllä kun nuorempi lapseni aloittaa koulun. Miten on parhain toimia perheemme kannalta? Haenko suoraan tammikuusta joulukuun/toukokuun 2020 loppuun? Onko mitään rajaa kuinka osittaista voi pätkiä, vai voinko aina jatkaa kun edellinen osittainen loppuu?

Jään odottamaan vastausta kiitos:)

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 20 Marras 2018, 13:18

Hei!
Vieras kirjoitti:Hei! Hain osittaista hoitovapaata 60 % työajalla. Työnantajan antamassa todistuksessa tuntimäärä on 23,25 h/vko ja työaika 60 %. Meillä kiky tunnit tehdään työllä. Voinko saada sitä korkeampaa joustavaa hoitorahaa vaikka nuo minun tunnit on enemmän kuin sen 22,15 h/vko mikä oli hakemuksessa kun tuossa todistuksessa on kuitenkin maininta tuosta 60 % työajasta? Vai pitääkö minun pyytää työnantajaa muuttamaan prosenttia niin että nuo tunnit ovat tuon 22 ja jotain/vko?
Joustavassa hoitorahassa riittää, kun jompi kumpi työaika edellytys täyttyy eli joko tunti- tai prosenttimääräinen työaika. Jos työaikasi on enintään 60 % alan tavanomaisesta kokopäivätyön työajasta, on mahdollista saada suurempaa hoitorahaa. Tämä asia kuitenkin tarkistetaan vasta hakemuksella sekä työnantajan todistuksella, joten Kerttuna en voi ennakkopäätöstä asiasta antaa.

Hei!
Vieras kirjoitti:Hei.
Olen osittaisella hoitovapaalla. Lapseni on nyt 2luokalla. Voinko hakea osittaista ensikesän loppuun, 2luokkalaisen jäätyä kesälomalle, onko siihen oikeus?
Tarkoitus on jatkaa osittaisella myös syksyllä kun nuorempi lapseni aloittaa koulun. Miten on parhain toimia perheemme kannalta? Haenko suoraan tammikuusta joulukuun/toukokuun 2020 loppuun? Onko mitään rajaa kuinka osittaista voi pätkiä, vai voinko aina jatkaa kun edellinen osittainen loppuu?

Jään odottamaan vastausta kiitos:)
Osittaista hoitorahaa voidaan maksaa vielä lapsen 2. luokan heinäkuun loppuun asti eli kesäajalta on vielä mahdollista saada.
Voit hakea nuoremmasta lapsestasi osittaista hoitorahaa uudelleen, kun hän aloittaa 1. luokan. Etuus voidaan hänestä myöntää 1.8 alkaen.

Osittaista hoitorahaa voi kyllä hakea Kelasta useammassa jaksossa, mutta työnantajan puolelta voi tähän olla edellytyksiä. Oikeus osittaiseen hoitovapaaseen perustuu työsopimuslakiin, joten vapaasta on sovittava aina työnantajan kanssa. Kannattaa vielä heiltä varmistaa, voitko jakaa vapaan useampaan pätkään.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

aitivaan

Lukematon viesti Kirjoittaja aitivaan » 23 Tammi 2019, 08:04

Heippa,

Kiky -tunnit aiheuttavat harmaita hiuksia. Eli työpaikallani ne toteutaan kerran kuussa iltatyönä. Vaikuttavatko nämä nyt "keskimääräiseen työaikaan"? Eli muuten teen 30h/viikko ekaluokkalaisen vuoksi. Olenko oikeutettu osittaiseen hoitorahaan?

Mietityttää, että miten muuten tätä hoitorahaa edes nyt sitten saa, työpaikoilla ei voida tehdä niin, että osittaisella hoitovapaalla olevan ei tarvitsisi tehdä myöskää kikyjä.

Entä kikytuntien määrä, tehdäänkö niitä silti yhtä paljon, kuin täydellä palkalla oleva?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 23 Tammi 2019, 15:13

Hei aitivaan!

Osittaisen hoitorahan ehtona on, että vanhemman keskimääräinen viikoittainen työaika on lapsen hoidon vuoksi enintään 30 tuntia. Jos työaika ylittyy keskimäärin 30 tuntia viikossa, niin osittaiseen hoitorahaan ei tule oikeutta.

Sinun kannattaa varmistaa työnantajaltasi, tuleeko sinun tehdä kiky-tunteja yhtä paljon kuin kokopäivätyössä olevien.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Mom81

Lukematon viesti Kirjoittaja Mom81 » 29 Tammi 2019, 07:49

Hei. Olen aloittamassa osittaisen hoitovapaan 1.2.2019 joka perjantai niin että olen yhden päivän viikossa vapaalla. Kuuluuko minun olla tuo yksi päivä töissä / vapaalla /lyhyemmällä päivällä kun se sattuu 'keskelle' viikkoa? Katotaanko tämänkin viikko ettei työaika saa ylittyä 30h vaikka suurinosa viikosta on tammikuuta jolloin olen vielä normaalityötunneilla?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 30 Tammi 2019, 10:23

Hei Mom81!

Jos sinulla on eka- tai tokaluokkalainen lapsi ja olet hakemassa osittaista hoitorahaa Kelasta, keskimääräinen viikoittainen työaikasi saa olla enintään 30 tuntia. Sillä ei ole merkitystä miten työajan suoritat/ montako päivää olet töissä, kunhan työaika ei ylitä haetulla ajalla tuota 30 tuntia viikossa.

Jos olette tehneet työnantajasi kanssa sopimuksen osittaisesta hoitovapaasta 1.2.19 alkaen, silloin tammikuussa tehdyt työtunnit eivät vaikuta osittaiseen hoitorahaan.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Kukkamiia

Lukematon viesti Kirjoittaja Kukkamiia » 20 Maalis 2020, 09:10

Hei! Voiko joustavaa hoitorahaa ja osittaista hoitorahaa saada samaan aikaan? Perheessä 2 luokkalainen ja 2 vuotias. Jos näitä tukia hakee, niin pitääkö niitä hakea kuun alusta esim. jos nyt haen, niin alkamisajankohta olisi 1.5 vai voiko hakea kesken kuukautta? Lähteekö tuki pyörimään hakemus hetkestä lähtien?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 23 Maalis 2020, 08:53

Hei Kukkamiia!

Joustavaa ja osittaista hoitorahaa ei voi saada yhtä aikaa. Edullisinta olisi hakea joustavaa hoitorahaa alle 3 vuotiaasta, koska silloin hoitoraha on suurempi.

Tukea ei makseta kuukautta lyhyemmältä ajalta, mutta tukijakso voi alkaa kalenterikuukauden alusta tai kesken kuukauden.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu