Oikeus kodinhoidontukeen?

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

eihoitoonviela

Oikeus kodinhoidontukeen?

Lukematon viesti Kirjoittaja eihoitoonviela » 26 Helmi 2019, 16:28

Hei!

Hain alunperin joustavaa hoitorahaa, kun olen palaamassa töihin 50% työajalle. Lapsi ei kuitenkaan nyt menekään vielä hoitoon ollenkaan, koska en raski häntä sinne laittaa. Joten hoidamme hänet itse miehen kanssa kotona työvuoroja rukaten. Eli onko minulla nyt sitten oikeus saada täysi kotihoidontuki joustavan hoitorahan sijasta? Ja pitääkö minun nyt tehdä muutoshakemus asiasta vai hakea takautuvasti, vai miten toimia, kun päätös oli keretty juuri tänään tehdä hoitorahasta.

Kela-Kerttu

Re: Oikeus kodinhoidontukeen?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 27 Helmi 2019, 14:05

Hei eihoitoonviela!

Jos lapselle ei ole varattu kunnallista hoitopaikkaa, voit hakea kotihoidon tukea joustavan hoitorahan sijasta. Joustavaa hoitorahaa ei makseta sinulle samaan aikaan kotihoidon tuen kanssa, mutta jos puolisosi tekee myös lyhennettyä työaikaa, hän voi hakea joustavaa hoitorahaa (kun sinä saat samaan aikaan kotihoidon tukea).

Kysymyksestäsi ei ilmennyt, mistä alkaen joustava hoitoraha on sinulle myönnetty. Jos haet kotihoidon tukea samalla ajalle, jolta sinulle maksetaan/ on jo maksettu joustavaa hoitorahaa, se tullaan perimään sinulta takaisin. Kotihoidon tuen hakemuksen voit tehdä asiointipalvelussa ja pyytää samalla lakkauttamaan joustavan hoitorahan.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi