Kenelle lastenhoidon tuki?

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Vieras

Kenelle lastenhoidon tuki?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Helmi 2019, 21:21

Kenelle kannattaisi hakea lastenhoidon tukea, kun mieheni on töissä 4pv ja yhden päivän/vko on lapsen kanssa kotona, isovanhemmat hoitavat 2-3 krt viikossa ja itse saan opintotukea ja opiskelen samalla kun olen kotona 1-2 pv viikossa? Tämä tilanne meillä nyt seuraavan 2kk ajan.

Kela-Kerttu

Re: Kenelle lastenhoidon tuki?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 28 Helmi 2019, 14:22

Hei!

Kotihoidon tuen tulee yleensä hakea vanhempi, joka on lapsen pääasiallinen hoitaja, tämä asia teidän tulee itse päättää. Jos pääasiallinen hoitaja on joku muu hoitaja esim. isovanhempi, ei siinä tilanteessa ole väliä kumpi vanhempi etuuden hakee.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Jab

Lukematon viesti Kirjoittaja Jab » 04 Maalis 2019, 23:49

Samaa mietin kun meillä tulossa loppuvuodesta melkoinen sillisalaatti lapsen hoidosta. Mies tulee saamaan aikuisopintotukea opinnoistaan ja itse menen töihin 4pv vk. Minä l hoidan lasta eniten kun kaikki illat ja 3pv viikossa....muut ajat hoitaa suku ja mies. Voinko minä saada kodinhoidon tuen vaikka käyn töissä 4pv viikossa?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 06 Maalis 2019, 10:53

Hei Jab!

Työssä käyminen ei ole este kotihoidon tuelle. Edellytys on, että alle 3-vuotiaalla lapsella ei ole kunnallista päivähoitopaikkaa.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi