Kotihoidontuki

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

cxz

Kotihoidontuki

Lukematon viesti Kirjoittaja cxz » 08 Touko 2019, 14:35

Hei!
Olen palaamassa töihin ja sain kahdelle nuorimmaiselle päiväkotipaikan jo syksyllä. Menen vasta tammikuussa töihin. Päiväkoti on erittäin kysytty ja kaikki halukkaat eivät sinne edes pääse. Ja lähempänä töiden aloitusta ei paikkaa saa tästä päiväkodista. Menetänkö tosiaan kodinhoidontuen, kun minun on pakko ottaa paikat jo syksyllä, myös nuorimmaiselle? He ovat 20 tuntia viikossa hoidossa kun olen kotona.

Vanhin lapsi on eskarissa. Olen tekemässä lyhyempää työaikaa. Saako tähän mitään tukea? Vai vasta kun vanhin on ekaluokkalainen?

Kela-Kerttu

Re: Kotihoidontuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 09 Touko 2019, 10:55

Hei cxz!

Hyvä kun kysyit asiaa. Mikäli lapselle on varattunakin kunnallinen hoitopaikka, niin se estää kotihoidon tuen saamisen.

Kun vanhempi on töistä osittaisella hoitovapaalla, niin voi hakea seuraavia etuuksia, jos edellytyksen tuen myöntämiselle täyttyvät:
Joustavaa hoitorahaa maksetaan alle 3-vuotiaasta lapsesta (www.kela.fi/joustava-hoitoraha).
Tai eka- ja tokaluokkalaisesta voi hakea osittaista hoitorahaa (www.kela.fi/osittainen-hoitoraha).

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

snna

Re: Kotihoidontuki ja päiväkoti

Lukematon viesti Kirjoittaja snna » 13 Touko 2019, 09:30

Hei!

Vanhin 4-vuotias lapseni aloittaa osapäivähoidon päiväkodissa elokuun lopussa. Hoidan kotona nuorimmaista lasta, joka on 1-vuotias. Saanko edelleen kodinhoidon tukea nuorimman lapsen hoidosta vai vaikuttaako vanhimman lapsen päiväkoti hoito jotenkin minulle maksettaviin etuuksiin?

terveisin Sanna

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 13 Touko 2019, 10:50

Hei snna!

Mikäli nuorimmalla lapsella ei ole kunnallista hoitopaikkaa varattuna, voit saada hänestä kotihoidon tuen, vaikka vanhempi lapsi on osapäivähoidossa. Tilanteella ei ole vaikutusta nuoremmasta lapsesta maksettavaan kotihoidon tuen hoitorahaan ja mahdolliseen hoitolisään, mikäli kuntalisä on maksussa, voi siihen olla vaikutusta, kuntalisän määräytymisperusteista riippuen.

Muistathan ilmoittaa vanhemman lapsen päivähoidon aloituksesta esim. Kelan sähköisen asiointipalvelun kautta.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

hohhoijaa

Lukematon viesti Kirjoittaja hohhoijaa » 14 Touko 2019, 14:15

Moi, kuinka toimin? Olen hakemassa kotihoidontukea ja suunnitellut olevani kotona hoitamassa lasta 8/2020, mutta työpaikallani olisi tilanne että voisin tehdä muutaman työvuoron kuukaudessa ja silloin kotona lapsen kanssa olisi isä tai isovanhempi.
Pitääkö hakea joustavaa tukea vai kotihoidontukea? Laskurin mukaan kotihoidonlisää emme kuitenkaan saisi.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Touko 2019, 15:08

Hei hohhoijaa!

Sinun on mahdollista hakea kotihoidon tukea, jos lapselle ei ole varattu kunnallista päivähoitopaikkaa. Sinun on mahdollista työskennellä samaan aikaan, mutta tulot vaikuttavat tosiaan hoitolisän määrään. Lasta voi hoitaa välillä myös joku muu henkilö, se ei estä tuen saamista.

Joustavaa hoitorahaa ei voi saada samaan aikaan, jos sinä olet kuitenkin lapsen pääasiallinen hoitaja.

Kevätterkuin
Kela-Kerttu